Training Value Proposition Canvas
Training propositieontwikkeling met het Value Proposition Canvas – 1 dag
Het Value Proposition Canvas is een krachtig instrument dat wordt gebruikt in de wereld van business en productontwikkeling om de waardepropositie van een product of dienst te analyseren en te verbeteren. Het canvas, ontwikkeld door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, is een aanvulling op het Business Model Canvas en richt zich specifiek op de relatie tussen een product of dienst en de behoeften van de klant.
In onze training propositieontwikkeling met het Value Proposition Canvas ga je kijken hoe je jouw aanbod zo kunt vormgeven of aanscherpen dat je de juiste klant gaat aanspreken. Om jouw propositie concreet te maken is het belangrijk dat je weet wat er speelt in je markt, dat je weet wat je concurrenten doen en dat je weet wie je klanten zijn, waar deze zich bevinden en wat ze willen. Je wilt immers een onderscheidende propositie neerzetten die ook winstgevend is. We leren je gedurende deze training alle ins en outs van het Value Proposition Canvas model en hoe je hiermee een winstgevende propositie bouwt. Naast uitleg over het Value Proposition Canvas geven we je ook tal van praktijkvoorbeelden. Vervolgens ga je zelf aan de slag met de waardepropositie voor je organisatie.
Onderwerpen gedurende de training propositieontwikkeling met het Value Proposition Canvas:
We behandelen de volgende onderwerpen gedurende de training:
- We leggen de basisprincipes uit van het Business Model Canvas, omdat het Value Proposition Canvas hierop aansluit.
- We staan stil bij het identificeren en analyseren van verschillende klantsegmenten. Je stapt in de schoenen van je klant en zoomt in op hun behoeften.
- Je leert hoe je gedetailleerde klantprofielen kunt opstellen, inclusief taken, pijnpunten en voordelen.
- Je leert hoe je een waardepropositie kunt ontwerpen die inspeelt op de behoeften van je klant. Zodat je waarde toevoegt waar je klant voor wil betalen.
- Een belangrijk onderdeel van een goede waardepropositie is dat je ook feedback verzamelt om je propositie aan te scherpen of te optimaliseren.
- Je leert hoe je jouw waardepropositie effectief kunt positioneren ten opzichte van concurrenten.
- Je krijgt handvatten en methoden voor het testen en valideren van de waardepropositie voordat je jouw propositie op de markt introduceert.
- Gedurende de training krijg je verschillende voorbeelden van bedrijven die het Value Proposition Canvas hebben toegepast.
- Je gaat zelf ook aan de slag met het ontwikkelen van proposities. Gedurende de training ga je het Value Proposition Canvas daadwerkelijk invullen.
Na afloop van deze training weet je:
- De basisprincipes Value Proposition Canvas Model
- Hoe je een analyse maakt van een klantsegment; wie is je doelgroep of gebruiker? Welke taak wil je klant volbrengen, wat zijn de pains en gains van je klant?
- Waar je toegevoegde waarde kunt leveren aan de klant. Hoe draai je de pain en gain van je klant om in toegevoegde waarde?
- Hoe je je concrete aanbod (propositie) kunt vormgeven in een waardepropositie die de pains en gains van je klantsegment oplost.
- En tot slot, hoe je jouw waardepropositie ook concreet kunt maken naar je klantsegment door te kijken naar het belofte en bewijs.
Vooral die laatste stap is essentieel voor een succesvolle waardepropositie. Wat maakt jouw propositie uniek en hoe vertaal je dit naar de juiste belofte en wat is de bewijsvoering waarmee je concreet maakt dat je boodschap klopt. Ook dit leer je gedurende deze praktische training.
Direct inschrijven of een optie nemen
Voor wie is de training propositieontwikkeling met het Value Proposition Canvas bedoeld?
De training over het Value Proposition Canvas is een waardevolle investering voor professionals die betrokken zijn bij productontwikkeling, marketing, en strategie. Bij iedere training is er plek voor maximaal 10 deelnemers. Er is bewust gekozen voor deze kleinschalige opzet zodat er gedurende de les ook voldoende tijd en ruimte is om in te gaan op specifieke vragen. Voor deze opleiding gelden verder geen speciale vooropleidingseisen.
Data 2024
De planning van 2024 is bekend. We geven de training propositieontwikkeling met het Value Proposition Canvas op de volgende data:
- Vrijdag 16 februari
- Vrijdag 21 juni
- Woensdag 25 september
- Vrijdag 29 november
Onze trainingen bieden we aan op locatie aan in de omgeving van Santpoort-Noord.
Direct inschrijven of een optie nemen
Mocht je een opleiding liever online willen volgen dan is dat uiteraard mogelijk. Ook kun je de opleiding met meerdere collega’s volgen in een incompany traject. Wil je meer weten over de mogelijkheden die we bieden? Neem dan even contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Kosten
De totale opleiding kost € 595,- (exclusief 21% btw).
Ook incompany te volgen
Alle opleidingen, trainingen, workshops en cursussen uit ons open aanbod kunnen ook specifiek voor jouw organisatie worden georganiseerd op de door jou gewenste locatie en tijden. Combinaties met andere trainingen zoals de training Business Model Canvas of de training Customer Journey Mapping zijn ook mogelijk. Wil je hierover meer informatie ontvangen? Neem dan even contact met ons op.
Ik heb met Linda een 1 daagse opleiding doorlopen op het gebied van Value Proposition Canvas en Customer Journey Mapping. Deze opleiding was op maat en 1 op 1, daardoor erg leerzaam en praktisch. Linda had een sterke rode draad door de dag heen, maar zeker veel ruimte om zaken toe te lichten en te bespreken aan de hand van een casus. Veel ervaring geeft veel voorbeelden die toepasbaar zijn in de opleiding om zaken te verduidelijken. Tevens goede tools die direct te gebruiken zijn na de opleiding. Zeer professioneel, veel ervaring, creatief en gedreven. Een zeer leerzame opleiding, die direct toepasbaar is.
Over de trainer
De opleiding wordt gegeven door Linda Hovestad. Als consultant helpt Linda organisaties met het ontwikkelen van proposities vanuit inzichten die opgehaald worden bij de klant zelf met behulp van verschillende creatieve technieken en tools zoals de empathy map, customer journey, persona’s, het value proposition canvas en het business model canvas. Voor creatieve sessies en workshop maakt Linda gebruik van appreciative inquiry en serious gaming. Design thinking is de overkoepelende methode om te komen tot strategieën, concepten en verhalen. Linda neemt uitgebreid de tijd voor haar cursisten. Zo is er ook ruimte om verschillende praktijkvoorbeelden te bespreken of cases vanuit de organisatie waar je zelf werkt.