Concept: geef vorm aan je strategie en purpose

Met een concept geef je vorm aan je purpose en je merk. Dat kan op propositie en merkniveau. Belangrijk is de value fit, als je weet wie je doelgroep is, wat hun wensen en behoeften zijn (en dan doel ik op de pain en de gain), dan kun je pas een propositie ontwikkelen die aansluit bij je doelgroep met de daarbij behorende features of benefits. Pas dan is er een value fit en met een concept geef je hier vorm aan.

Sterke concepten komen voort uit een visie

Simon Sinec ontwikkelde de Golden Circle. Hij onderzocht het succes van de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld en ontdekte dat achter al deze succesvolle leiders en bedrijven dezelfde manier van denken, handelen en com­municeren ten grondslag ligt en dat deze tegenovergesteld is van hoe veel leiders en bedrijven denken, handelen en communiceren.

Sinec legt uit dat veel bedrijven wel weten ‘wat’ ze aanbieden, dat zijn immers de producten en diensten die je als organisatie aanbiedt. Sommige organisaties weten ‘hoe’ ze dat doen. Die zijn in staat om toegevoegde waarde te leveren in het proces en denken vaak vanuit de customer journey van de klant. Deze organisaties doen het al beter als organisaties die productgericht denken, zij zijn meer klantgericht. Maar als je vanuit het je purpose werkt ga je als organisatie het verschil maken. Het gaat hierbij dan om ambities en overtuigingen. Potentiële klanten herkennen zich hierin en kiezen intrinsiek voor deze organisatie. Hetzelfde geldt voor medewerkers, zij hebben vaak dezelfde overtuigingen en waarden als de organisatie en zijn vervolgens ook loyaler wat weer meewerkt in de totale beleving.

Vanuit je purpose ontwikkel je ook een concept omdat hier de kern van het onderscheidend vermogen zit, dat wat je anders maakt dan je concurrent.

Een concept geeft vorm aan je merk

Met een concept geef je vorm aan je purpose en je merk. Het belangrijk te kijken naar de elementen die je wilt benadrukken. Het gaat hierbij om de waarden die je wilt laden om die value fit te realiseren. Vaak kies je hiervoor 3 tot maximaal 5 elementen. Ieder concept heeft vervolgens ook een twist, wat maakt het concept nu uniek en speciaal. Een concept is altijd te vatten in een onliner die te begrijpen is door de doelgroep.

In je concept geef je vorm aan de belofte, het bewijs en je merkpersoonlijkheid. Het inzicht haal je vanuit je doelgroep, wat is de pain van je doelgroep en welke gain voeg jij toe in je belofte? In je belofte zit het strategisch voordeel voor jouw doelgroep. In de bewijsvoering zit vervolgens het bewijs waarbij je als merk laat zien dat hetgeen wat je beweerd ook klopt. De merkpersoonlijkheid geeft vorm aan het merk. Als je dit helder hebt kun je kijken naar de boodschap, hoe je communiceert enzovoorts.

Wat kan ik voor je doen?

Bij conceptontwikkeling is het belangrijk dat we eerst het ‘waarom’ van je organisatie helder hebben, ook moet de ‘pain’ en de ‘gain’ van je doelgroep helder zijn. Vervolgens ontwikkelen we in één of meerdere workshops het concept. Vaak gaat het om een overkoepelend concept waar je vervolgens alle activiteiten onder kunt hangen, het concept is dan je paraplu en zorgt voor consistentie in de merkbeleving.

Direct aan de slag?

Neem contact met me op voor een virtuele koffie om de mogelijkheden te bespreken.

Wil je weten welke projecten ik al heb uitgevoerd? Op de klantenpagina vind je een  greep uit het overzicht van de opdrachten die ik inmiddels hebben mogen uitvoeren. Zo krijg je een idee met wat voor vraagstukken ik jouw organisatie zou kunnen helpen. 

Wil je weten wat ik voor je kan doen?

Stuur me dan even een bericht.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring