Op zoek naar inspiratie?
Inspiratie
Wil je inspiratie en tips om je business en brand te laten groeien? Kijk dan regelmatig op deze pagina of abonneer je op de e-mail nieuwsbrief zodat je voortaan niks meer mist!
De kracht van design thinking
Design thinking is een iteratieve ontwikkelmethode om complexe problemen (de zogenaamde wicked problems), die je nog niet snapt als organisatie, op te lossen. Je kijkt holistisch naar het probleem en je betrekt je klant bij het ontwikkelproces. De gebruiker (of klant) staat hierbij centraal, het gaat erom dat je weet wat je gebruiker echt wil en welk probleem deze heeft. De methode is daardoor uitermate geschikt voor organisaties die klantgerichter willen werken.
Bereik jouw doelgroep met de juiste boodschap en contentstrategie
Over het opstellen van een contentstrategie zijn al veel boeken geschreven. Dat je inzicht moet hebben in wie je doelgroep is en wat voor je doelgroep interessant en relevant is zou dan ook al een geschreven regel moeten zijn. Toch zijn er veel organisaties die blijven zenden en vooral vertellen hoe fantastisch hun oplossing is en dan vervolgens verbaasd zijn wanneer hun mooie campagne te weinig klikken en conversie oplevert. Wil je veel klikken en meer conversie? Dan is je boodschap des te belangrijker. Lees hier hoe je dat doet.
Chatbots als onderdeel van je contentstrategie, zo doe je dat
Chatbots zullen niet het eerste zijn waar je aan denkt bij een contentstrategie. Neem deze slimme tools wel mee als idee voor je inbound marketing. Inbound marketing omvat een heel scala aan middelen en in deze blog ontdek je hoe je met het inzetten van chatbots je bezoeker beter converteert of eenvoudige vragen van je bezoeker afvangt en hoe je hiermee je contentstrategie versterkt.
Verdienmodellen en het Business Model Canvas
Eerder schreef ik al een artikel over het Business Model Canvas. De basis van een goed business model ligt naast je propositie ook in het verdienmodel dat je als onderneming kiest. Succesvolle startups en scale ups die goed nadenken over hun verdienmodel maken ook de juiste keuzes. Het maken van de juiste keuzes betekent dat je een toekomstbestendig beleid kiest en implementeert, dat je kiest voor waardeproposities waar je doelgroep ook echt voor wil betalen. Door het kiezen van het juiste verdienmodel kun je hier vorm aan geven.
Behaal ook betere online resultaten met het toepassen van gedragspsychologie
Het online kanaal brengt enorm veel kansen met zich mee want iedereen is online. In de wirwar van alle merken en partijen die online zitten wil jij als merk er natuurlijk bovenuit steken. Vaak ligt de focus van online marketing op het vergroten van je naamsbekendheid, merkoverweging en voorkeur met als doel het genereren van wil je ook dat deze converteren. Vervolgens krijg je bezoek op je site maar blijft de conversie achter. Door gebruik te maken van gedragspsychologie in je online marketing zorg je dat deze bezoeker alsnog converteert.
Hoe zet je succesvol de fan strategie in voor je organisatie?
Iedere organisatie wil graag dat hun klanten en medewerkers fan zijn van het merk en de organisatie. Maar hoe doe je dat precies? Het belangrijkste is dat jij als organisatie fan wordt van je medewerkers en klanten. Dit klinkt misschien raar, maar alles wat je aandacht geeft bloeit en dat geldt ook voor je medewerkers en klanten. Met een contentstrategie zorg je dat je fanstrategie tot leven komt. En het mooie is dat de fanstrategie geschikt is voor iedere organisatie. Maar het moet wel passen bij je organisatie en vanuit je purpose vormgegeven worden.
Customer Journey Mapping en contentmarketing
Als je aan de slag wilt gaan met contentmarketing is het belangrijk te snappen wat je potentiële klant wil bereiken en hoe zij op zoek gaan naar informatie. Dat kan per segment verschillen en als je als organisatie weet hoe je daar op in kunt spelen bereik je jouw klant al voordat deze überhaupt over je producten en diensten nadenkt. De customer journey helpt je de contactpunten met je klant in kaart te brengen. Met contentmarketing geef je vervolgens invulling aan deze contactpunten. Daarom kan de customer journey nooit losstaan van je contentstrategie.
Value Proposition Canvas als methode voor je waardepropositie
Met het Value Proposition kun je een waardepropositie definiëren waarbij je echt uitgaat van de behoeften van je doelgroep. Je zoomt in op de ‘pain’ waardoor je doelgroep hun taak nu niet succesvol kan uitvoeren en de ‘gain’ die ze ervaren als ze dit wel succesvol kunnen doen. Door in te spelen op de behoefte van je doelgroep en je propositie hierop af te stemmen door ‘pain relievers’ en ‘gain creators’ toe te voegen sluit de waardepropositie beter aan op de behoeften van de doelgroep. Dit wordt de Value Fit genoemd.
Waarde creëren met het Business Model Canvas
Het Business Model Canvas is een ideaal model om in kaart te brengen hoe je als organisatie waarde creëert voor je klant en hoe je de strategische doelen die je jezelf stelt gaat realiseren. Je kunt het Business Model Canvas zien als een compacte operationalisering van je strategie. Het model zelf werkt met verschillende bouwblokken en is eenvoudig in te vullen. Met het Business Model Canvas breng je de relatie tussen de verschillende elementen in kaart, speel je optimaal in op de behoefte van je doelgroep door echte waarde toe te voegen.
De kracht van storytelling voor organisaties
Het geheim van succesvolle bedrijven zit vaak in het verhaal dat ze creëren en vertellen. Corporate storytelling is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Storytelling is dan ook belangrijk voor organisaties omdat een sterk en helder verhaal een constante factor vormt in de wereld van nu die gekenmerkt wordt door een enorme dynamiek. Een ´echt´ verhaal geeft richting aan de missie, visie en ambitie van een organisatie. Storytelling verbindt iedereen met elkaar. Dit trekt de juiste klanten en ook de juiste medewerkers aan.
Empathy mapping als methode om je doelgroep beter te leren kennen
De empathy map is een heel krachtige methode om je doelgroep te begrijpen in de context van zijn behoefte. Ik gebruik de empathy map eigenlijk altijd om de doelgroep goed te begrijpen en de echte pain en gain te achterhalen. Uiteraard moet je daarna zeker nog de uitkomsten valideren, maar door letterlijk in de schoenen van je doelgroep te gaan staan begrijp je veel meer van hun drijfveren en dillema´s. Dit inzicht kun je vervolgens vertalen naar een sterk concept, in je storytelling en in je contentstrategie.
Geef je contentstrategie een extra boost met behulp van storytelling
Content is de enige constante in je marketingmix, ik vergelijk het zelf vaak met de motor van je marketing, je kunt overal content over maken en goede content versterkt je boodschap. In de praktijk merk ik vaak dat de inzet van content bij organisaties gefragmenteerd is. Allerlei middelen en kanalen worden ingezet zoals blogs, social en e-mailnieuwsbrieven, maar het versterkt elkaar niet en dat is juist een gemiste kans. Storytelling helpt je met het creëren van de juiste paraplu waaronder je alle content kan hangen.
Serious gaming als tool voor strategie, concept en storytelling
Serious gaming kan worden ingezet voor vele doeleinden. Zo gebruiken inmiddels al verschillende sectoren zoals het onderwijs en de zorg deze methode omdat het zorgt voor een andere perceptie en focus. Met serious gaming ontstaan nieuwe oplossingen, ideeën en mogelijkheden. Je focust op wat kan zijn in plaats van wat er is. Dat maakt serious gaming erg waardevol bij veranderingen binnen organisaties, het bespreken van lastige thema’s en in de ontwikkeling van strategie, nieuwe concepten en storytelling. Meer weten over serious gaming?
Strategische planning anno nu: weg met de heidag
Heel veel bedrijven worstelen met het proces van strategische planning. Het beantwoorden van deze vraagstukken wordt ook steeds lastiger in de huidige wereld die volop in verandering is en waarbij de veranderingen ook supersnel gaan en de impact steeds moeilijker te ontleden en te begrijpen is. Je moet als bedrijf anticiperen op wat je nog niet 100% weet en dat maakt strategische planning lastiger dan ooit. Het inrichten van een continu proces is het antwoord, maar hoe doe je dat dan?
Instagram inzetten als middel in je storytelling
Instagram is één van de snelst groeiende social media kanalen in Nederland en daarmee essentieel in jouw marktbewerking. Daarnaast is Instagram hét social media platform dat zich perfect leent voor visuele storytelling. Het is dus belangrijk om vooraf na te denken over je visie, wat je wil vertellen aan je volgers en ook waarom je dat wilt, wat zijn je drijfveren als organisatie? Verder is het belangrijk goed na te denken over de look and feel en tone of voice. Wil je weten hoe je dat doet?
Wat is nu precies Imagineering?
Imagineering? Dat gebruiken ze toch alleen bij Disney? Nee dus, uiteraard gebruiken veel themaparken zoals Disney maar ook de Efteling Imagineering voor het ontwikkelen van concepten. Maar je kunt Imagineering veel breder inzetten. Zo gebruik ik deze methode voor het ontwikkelen van de strategie, het concept en storytelling. Wil je weten hoe je deze methode zelf kunt gebruiken binnen je onderneming? Lees dan gauw verder.
Het belang van creativiteit en het genereren van nieuwe ideeën binnen organisaties voor innovatie
Creativiteit is steeds belangrijker binnen organisaties, maar vaak wordt er gedacht dat iets geen goed idee is omdat er gedacht wordt vanuit de beperking dat iets niet kan, niet concreet genoeg is of niet past binnen hoe de organisatie nu werkt. En dat is zonde. Creativiteit is in iedere organisatie aanwezig evenals de meest fantastische ideeën. En het mooie is, dit zijn de eigen ideeën en daardoor uniek. Een mooiere resource is er eigenlijk niet. Je moet het proces alleen wel faciliteren.
Innoveren? Zorg voor een inspirerende en ambitieuze visie!
Je visie of purpose is altijd de eerste stap om tot een concept, idee of story te komen. Wij zien visie als datgene wat mensen binnen de organisatie motiveert en inspireert zodat ze in beweging willen komen. Een visie die inspireert en een ambitie uitspreekt, zorgt ervoor dat wij ons hiermee kunnen verbinden (in de emotie) en creëert daarom een beweging bij je medewerkers en klanten. Zij kunnen zich immers ook identificeren met waar jij als organisatie voor staat.