Storytelling: geef je purpose een verhaal

Storytelling gaat om het creëren van nieuwe werelden en mogelijkheden. Hierdoor ga je als organisatie flexibeler om met veranderingen en los je problemen gemakkelijker op door deze om te vormen naar kansen.

Waarom storytelling zo belangrijk is?

Storytelling geeft richting aan je strategie en je concept. Met een goed verhaal raak je de mensen die je wilt aanspreken met je verhaal. Het gaat dan niet om wat je aanbiedt, maar juist waarom je doet wat je doet, je purpose. Met rationele argumenten kun je je verhaal wel onderbouwen, maar deze zorgen niet voor activatie van je doelgroep, daarvoor moet je mensen raken in hun gevoel. Met storytelling laat je mensen dromen over wat er zou kunnen zijn of gebeuren. Mensen herkennen zich vervolgens in je verhaal en krijgen daar een bepaald gevoel bij. Storytelling vormt de basis van een goede contentstrategie, het verhaal fungeert als een paraplu voor al je campagnes en je content.

De kracht van storytelling

Storytelling is de meest natuurlijke en authentieke vorm van communicatie, het zijn juist die persoonlijke verhalen die inspireren. Wij vertellen elkaar al eeuwenlang verhalen, denk maar aan de verhalen rond het kampvuur, sprookjes enzovoorts. In alle verhalen zit een unieke boodschap. Daarmee geeft storytelling betekenis aan iets groters. Mensen hebben van nature behoefte om zichzelf te kunnen vereenzelvigen met iets groters dan zichzelf. Verhalen geven betekenis aan gebeurtenissen, vertellen het waarom erachter en zorgen voor herkenning en inspiratie.

Storytelling verbindt mensen met elkaar vanuit herkenning, begrip en inspiratie. Harde feiten helpen je bij het ondersteunen van het verhaal, maar met storytelling raak je echt mensen in het gevoel. Mensen krijgen sympathie door verhalen.

Storytelling kun je als organisatie breed inzetten. Zo kun je storytelling gebruiken om je merk te laden, je bedrijfsverhaal te vertellen, maar ook bij verandertrajecten. Als je medewerkers zich herkennen in het verhaal gaat de verandering zelf ook veel gemakkelijker. Je betrekt je medewerkers er dan echt bij.

Met verhalen die inspireren kun je mensen meenemen en overtuigen. Medewerkers en je potentiële klanten spreek je intrinsiek aan, zij kiezen vanzelf voor jou als je verhaal en boodschap bij hen past.

Wat kan ik er als organisatie mee?

Storytelling creëert beweging binnen organisatie en daarmee nieuwe mogelijkheden:

  • Je kunt je medewerkers meenemen in een veranderingstraject.
  • Je kunt stakeholders beter overtuigen van een bepaalde boodschap.
  • Je kunt je merk laden met het juiste verhaal.

Wat kan ik voor je doen?

Het mooie van storytelling is dat er altijd een verhaal is. Vaak is de eerste stap om het ‘verhaal’ te achterhalen, vervolgens is de taal waarmee het verhaal verteld wordt ook heel belangrijk. Taal geeft vorm aan de boodschap en dit moet passen bij de organisatie, stakeholders, medewerkers en je potentiële klanten. Vervolgens kies je pas het middel waarmee je jouw verhaal verteld.

Wil je aan de slag met storytelling? Dan kun je mij zien als facilitator van het gehele proces. We beginnen uiteraard met een kennismaking waarbij we bespreken wat de wensen zijn. Ieder traject is maatwerk.

Vervolgens gaan we aan de slag. In eerste instantie wordt informatie verzamelt en aangevuld met inzichten vanuit interviews bij medewerkers en de doelgroep. Daarna organiseer ik één of meerdere creatieve sessies in de vorm van een workshop waarbij we door de verzamelde inzichten lopen. Hierbij valideren we gezamenlijk wat we gevonden hebben en komt er vaak ook nog aanvullende informatie bij die de verkregen inzichten ‘verrijkt’. Zo komen we samen tot de ‘golden nuggets’. Dit zijn de belangrijkste inzichten en de bouwstenen die we centraal stellen in het uiteindelijke verhaal.

Daarna volgt de ideeën fase. Hierbij worden ideeën gegenereerd om te komen tot het uiteindelijke verhaal. Hiervoor gebruik ik vaak creatieve oefeningen en metaforen om deelnemers ook te laten ‘dromen’. Goede verhalen ontstaan immers niet vanuit de ‘wat’ en de ‘hoe’ maar vanuit aspiratie, drijfveren en waarden. Hier gaan we dan ook mee aan de slag. Een belangrijk onderdeel in het traject is het borgen van wat er is gezegd. Juist door het bewaren van wat er gezegd is en hoe dingen gezegd zijn en deze woorden en zinnen letterlijk te gebruiken in het uiteindelijke verhaal gaat het verhaal daadwerkelijk leven en krijgt het zijn unieke karakter.

Direct aan de slag?

Neem contact met me op voor een virtuele koffie om de mogelijkheden te bespreken.

Wil je weten welke projecten ik al heb uitgevoerd? Op de klantenpagina vind je een  greep uit het overzicht van de opdrachten die ik inmiddels hebben mogen uitvoeren. Zo krijg je een idee met wat voor vraagstukken ik jouw organisatie zou kunnen helpen. 

Zelf aan de slag met storytelling?

Wil je eerst meer weten over Storytelling en wat je hiermee concreet kunt doen voor je organisatie? Volg dan de training Storytelling waarbij je door het gehele proces wordt meegenomen.

Wil je weten wat ik voor je kan doen?

Stuur me dan even een bericht.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring