Strategie: bouwen vanuit je purpose als organisatie
Strategie: bouwen vanuit je purpose als organisatie
Met strategie geef je richting aan je purpose. Waarom ben jij hier als organisatie op deze aardbol? Het gaat om de vraag hoe je jouw visie en missie gaat vormgeven en hoe je jouw ambitie gaat behalen. Met doelstellingen maak je dit vervolgens meetbaar. Waar we voorheen een strategie maakten voor een aantal jaar is dat vandaag de dag niet meer houdbaar. De wereld om ons heen veranderd enorm snel, en de veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. Je kunt als organisatie steeds moeilijker anticiperen op deze ontwikkelingen. Juist daarom wordt het steeds belangrijker om terug te gaan naar de kern. De enige constante is je purpose als organisatie, wat jouw drijft en wat jou uniek maakt. Dit vormt dan ook het vertrekpunt van strategieontwikkeling.
Van visie tot strategische pijlers
Het formuleren van een strategie begint met het neerzetten van een visie vanuit je purpose gericht op de toekomst. Je beantwoordt de waarom vraag, waarom ben jij hier op deze aardbol, wat drijft je als organisatie? Vanuit deze bril kijk je vervolgens naar wat er gebeurt in de context van de organisatie, welke ontwikkelingen er gaande zijn op het vlak van onder andere technologie, wetgeving, concurrentie en klantbehoeften. En hoe deze het (toekomstige) succes van de organisatie beïnvloeden.
Vervolgens kun je kijken naar de huidige situatie, waar sta je nu? Wat is je huidige businessmodel en welke elementen werken goed en welke minder? Hoe goed is je bestaande propositie? Wat zijn ervaringen van je medewerkers, klanten en andere stakeholders?
Met een missie geeft je vorm aan je purpose. Hierin beschrijf je wat jouw medewerkers drijft, waar de organisatie trots op is. In sommige gevallen betekent dit het aanscherpen van een bestaande purpose en in andere gevallen het formuleren van een nieuwe purpose.
Met de ambitie geef je focus aan waar je naartoe wilt. Het gaat om het concreet maken welke ambitie je organisatie heeft richting de toekomst en de interne en externe ontwikkelingen die een rol spelen. Dan pas volgen de strategische pijlers die richting geven aan hoe je de ambitie wilt realiseren.
Vanuit hier kun je vervolgens kijken naar je merk en hoe je dit gaat laden, welk concept hierbij past, wat je verhaal gaat zijn en hoe je dit concreet kunt maken in je campagnes en plannen.
Strategie als continue proces
Een strategie ontwikkelen is geen eenmalig proces. Je meet steeds waar je staat met je strategie en stuurt daarop bij. Strategie is een continue proces waarbij je regelmatig kijkt dat hetgeen je als organisatie doet nog past bij je purpose. Door regelmatig hiervoor de tijd te nemen voorkom je dat je vanuit externe veranderingen jezelf op de resultaten en korte termijn gaat focussen. Strategie is het fundament voor alles wat je als organisatie doet en de keuzes die je maakt.
Wat kan ik voor je doen?
In een aantal sessies en creatieve workshops doorlopen we bovengenoemde vijf stappen om te komen tot de strategie van je organisatie. Hierbij kijken we ook meteen hoe we de strategieplanning kunnen embedden in jouw organisatie.
Direct aan de slag?
Neem contact met me op voor een virtuele koffie om de mogelijkheden te bespreken.
Wil je weten welke projecten ik al heb uitgevoerd? Op de klantenpagina vind je een greep uit het overzicht van de opdrachten die ik inmiddels hebben mogen uitvoeren. Zo krijg je een idee met wat voor vraagstukken ik jouw organisatie zou kunnen helpen.