Contentmarketing: geef inhoud aan je concept en verhaal

Content is de motor van je marketing en is eigenlijk de enige constante factor in je marketingmix. Vanuit content ontstaan campagnes die je raken. Met content kun je kennis delen, autoriteit opbouwen als merk en een voorkeur creëren voor je merk zodat je top of mind bent bij je doelgroep en mensen automatisch aankloppen bij jou.  Contentmarketing zorgt ervoor dat je vanuit strategie continue aanwezig bent op de verschillende kanalen en daarmee top of mind awareness creëert bij je doelgroep.

Waarom contentmarketing?

Content is king, goede content raakt en boeit ons. Het geeft inhoud aan de boodschap die je wilt vertellen aan je doelgroep. Het gaat om de juiste informatie, via welk kanaal dan ook, op het juiste moment wat inspeelt op de behoefte en voldoet aan de verwachting van de ontvanger. Met de juiste content creëer je autoriteit en vertrouwen. Je helpt jouw potentiële doelgroep, waardoor ze je als autoriteit gaan zien en je automatisch al een relatie opbouwt met je potentiële doelgroep. Door aanwezig te zijn, kennis te delen en antwoord te geven op de vragen, bouw je aan vertrouwen. Hiermee kun je jezelf onderscheiden van je concurrenten.

Je doelgroep zit online en zoekt ook online naar informatie. We zijn meer dan ooit vervlochten aan het scherm. We lezen nog steeds magazines en boeken, maar ook steeds meer online in de vorm van e-books op de iPad of e-reader, we bingwatchen, zoeken informatie op Google en Youtube. We houden van video, podcasts, blogs, vlogs en ga maar door. Content geeft antwoord op de vraag die je hebt. Als je wilt gaan koken en net dat ene recept zoekt of als je wilt weten wat die storing op je vaatwasser betekent. Even Googlen en je hebt je antwoord. Hoe gemakkelijk is dat? En we doen dit allemaal toch?

Iedere organisatie heeft vaak content, de kunst is om er een samenhangend geheel van te maken en ook te zorgen dat je er leads (en uiteindelijk sales) mee genereert. Content kun je over je hele marketingmix gebruiken, je kunt productinformatie geven, tips en tricks, je kunt de prijsperceptie managen door de kwaliteit te benadrukken, je kunt mensen laten kennismaken met de mensen in je organisatie of een kijkje in de keuken geven, je kunt laten zien met content hoe klanten je producten en diensten ervaren enzovoorts.

Zoals je ziet kun je met contentmarketing als organisatie alle kanten op en het kan bovendien zorgen voor concurrentievoordeel. Het bepalen van de boodschap en optimaal inspelen op de behoeften en verwachtingen van je doelgroep is hierbij de eerste stap. Met het concept geef je vorm aan je contentmarketing en storytelling zorgt voor de juiste paraplu voor al je content.

Wat kan ik voor je doen?

Contentmarketing begint met het opstellen van een strategie. Je moet eerst je boodschap helder hebben anders blijft het een gefragmenteerd geheel.

Inzicht in je doelgroep en de ‘pains’ en ‘gains’ is hierbij essentieel. Je doelgroep is in zijn zoektocht naar informatie vaak nog helemaal niet met jouw oplossing en organisatie bekend. Contentmarketing begint met awareness, eerst moet je klant weten van jou en je oplossing en hoe je hiermee de ‘pain’ oplost. Daarna creëer je met content voorkeur en vervolgens gaat het activatie. De ‘gain’ zit vervolgens in hoe je als organisatie het probleem oplost van je doelgroep. Het in kaart brengen van de customer journey van je doelgroep is hierbij een handig middel. Het in kaart brengen van je doelgroep en de customer journey is de basis van iedere contentstrategie.

Vanuit visie, missie, kernwaarden (purpose) en je merk bepalen we de boodschap en de contentpijlers. Vanuit contentpijlers kijken we vervolgens naar de vorm, de kanalen en de middelenmix. We kijken ook hoe we contentmarketing organisatorisch kunnen inbedden binnen de organisatie. Met een contentkalender zorgen we vervolgens voor een continue proces. Daarna kunnen de campagnes uitgerold worden en kun je de effectiviteit van je campagnes gaan meten en daarop bijsturen.

Met behulp van verschillende creatieve sessies kan ik je organisatie faciliteren bij het gehele proces, van het in kaart brengen van de doelgroep, de customer journey, de boodschap, contentpijlers tot het embedden in de organisatie.

Direct aan de slag?

Neem contact met me op voor een virtuele koffie om de mogelijkheden te bespreken.

Wil je weten welke projecten ik al heb uitgevoerd? Op de klantenpagina vind je een  greep uit het overzicht van de opdrachten die ik inmiddels hebben mogen uitvoeren. Zo krijg je een idee met wat voor vraagstukken ik jouw organisatie zou kunnen helpen. 

Zelf aan de slag met contentmarketing?

Wil je eerst meer weten over contentmarketing en wat je hiermee concreet kunt doen voor je organisatie? Volg dan de training contentmarketing waarbij je door het gehele proces wordt meegenomen.

Wil je weten wat ik voor je kan doen?

Stuur me dan even een bericht.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring