De kracht van storytelling voor organisaties

Het geheim van succesvolle bedrijven zit vaak in het verhaal dat ze creëren en vertellen. Storytelling is dan ook niet alleen maar voor de leuk, het is een strategisch middel voor organisaties, mits je een overtuigend en inspirerend verhaal verteld. Verhalen zorgen voor plezier, stimuleren de verbeelding, geven ruimte aan wat er kan zijn en geven hoop. Storytelling helpt je om je ´echte´ verhaal te vertellen wat ons raakt en verbindt mensen met elkaar.

Waarom storytelling belangrijk is voor organisaties

Corporate storytelling is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Storytelling is dan ook belangrijk voor organisaties omdat een sterk en helder verhaal een constante factor vormt in de wereld van nu die gekenmerkt wordt door een enorme dynamiek. Door de invloed van online en social media heeft iedere organisatie een authentiek verhaal nodig dat ook klopt. Heb je een heel sterk verhaal maar handel je als organisatie niet volgens je verhaal dan staat dit hoogstwaarschijnlijk al snel online of op de social media kanalen. Maar andersom helpt storytelling je ook om je boodschap consequent te delen met je doelgroep en biedt het daarmee juist handvatten voor je marketing, communicatie en contentstrategie. Een ´echt´ verhaal geeft richting aan de missie, visie en ambitie van een organisatie. Dit trekt de juiste klanten en ook de juiste medewerkers aan.

Waar kan ik storytelling als organisatie voor inzetten?

Storytelling verbindt iedereen met elkaar. Medewerkers voelen zich verbonden met je verhaal en zijn daardoor vaak loyaler. Klanten kiezen voor je organisatie omdat jouw idee en waar je als organisatie voor staat hen aanspreekt. Medewerkers die zich verbonden voelen met je organisatie bevestigen door hun handelen ook bij je klanten dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.  Het verhaal klopt dan intern en extern en daarmee is de cirkel rond. Dat is precies waar het om gaat bij storytelling. Sterke verhalen ontstaan dan ook vanuit het waarom van een organisatie, de purpose.

Storytelling gericht op medewerkers

Met storytelling kun je jouw medewerkers raken, verbinden en activeren. Verhalen verbinden mensen met mensen en dat is exact waarom storytelling zo een belangrijke strategie en methode is om je verhaal op te tekenen. Iedereen wil weten waar een organisatie naartoe wil, wat de ambitie is en waar de organisatie voor staat. Natuurlijk moeten de randvoorwaarden ook goed zijn, dat is waar mensen primair op solliciteren. Maar er is ook een bepaalde verwachting als je ergens gaat solliciteren of werken. Dat is menselijk, wij maken allemaal een voorstelling hoe wij de dingen graag willen zien. Als je dan ergens gaat werken en dit klopt niet met jouw verwachting of het gecreëerde beeld, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Je blijft werken bij de organisatie, maar doet dit niet meer vanuit de verbinding, maar omdat het zorgt voor brood op de plank. Of je gaat weg.

Met storytelling kun je ervoor zorgen dat je medewerkers loyaler worden en dat potentiële medewerkers een voorkeur hebben om voor jouw organisatie te willen werken. Hiervoor is het belangrijk dat je kernwaarden helder zijn. Als deze passen bij mij als persoon, omdat ze aansluiten bij mijn eigen normen en waarden, ontstaat een match en voorkeur om voor deze organisatie te gaan werken.  Daarom is het opstellen van een manifest ook belangrijk. Een manifest is een document dat je opstelt, waarin je jouw visie deelt, je aspiratie als organisatie en vanuit welke waarden je dat doet. Het geeft ‘ziel’ aan je organisatie. Dit kun je vervolgens weer vertalen naar je verhaal of corporate story.

Storytelling gericht op klanten en stakeholders

Ook je (potentiële) klanten, relaties en stakeholders willen weten met wie ze zaken doen. Een goed verhaal zorgt voor vertrouwen en bevestiging. Sterker nog, klanten verbinden zich met je merk en vertellen dat ook weer aan andere potentiële klanten. Een mooiere vorm van reclame bestaat er dan ook niet.

Ja, maar storytelling, dat is toch alleen voor grote organisaties?

Met storytelling kun je grote merken bouwen en het mooie is, iedere organisatie kan dat doen. Iedere organisatie heeft in de kern een verhaal waarom ze doen wat ze doen. Iedere organisatie heeft specifieke overtuigingen en waarden. Maar heel vaak zijn organisaties in de waan van de dag af geraakt van de oorspronkelijke ambities en drijfveren. De focus is verschoven naar de kortere termijn,  praktische zaken en het behalen van resultaten, want ja, we lopen achter op target. Als je de tijd neemt om echt naar je unieke verhaal te kijken en dit op te tekenen ga je met de juiste campagnes en content je doelgroep aanspreken. Storytelling is dan ook niet iets wat je even snel doet, het is echt een strategisch middel om focus aan richting aan te brengen voor de lange termijn.

Storytelling, juist voor startups en scale-ups…

Ook succesvolle startups die vaak in een kort tijdsbestek enorm groeien merken vaak dat zodra er meer mensen bij je organisatie gaan werken je ook meer vervreemd raakt van wat het oorspronkelijke idee en drijfveer van de organisatie was. De oorspronkelijke ideeën, ambities en drijfveren zijn er vaak nog wel, maar ze zijn niet gedeeld met de medewerkers binnen de organisatie en zijn daarom steeds meer naar de achtergrond verdwenen.

De verhalen die ons echt raken zitten vol dromen, hoop, ambities, passie en dat inspireert ons. Het gaat dan om de echte persoonlijke verhalen. De leiders en bedrijven in deze verhalen weten waar ze voor staan en welke rol zij in deze maatschappij willen vervullen. Zij werken vanuit een visie, missie en strategie. Het karakter van de hoofdrolspeler speelt hierbij ook een rol. Mensen willen zich kunnen herkennen in dit karakter en de belevenissen en houden niet alleen van succesverhalen, het gaat juist om de ups en downs  Als deze mensen hindernissen kunnen overwinnen kunnen wij dat ook. Met het juiste verhaal raak jij het hart van je doelgroep en dan gaat het niet meer om rationele argumenten en platte productvoordelen, maar om waar jij voor staat als organisatie en waarmee je anderen inspireert.

Aan de slag met storytelling?

Wil je aan de slag met storytelling? Dan kun je mij zien als facilitator van het gehele proces. We beginnen uiteraard met een kennismaking waarbij we bespreken wat de wensen zijn. Ieder traject is maatwerk. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.

Zelf aan de slag met storytelling?

Wil je eerst meer weten over Storytelling en wat je hiermee concreet kunt doen voor je organisatie? Volg dan de opleiding Storytelling waarbij je door het gehele proces wordt meegenomen.

Wil je weten wat ik voor je kan doen?

Stuur me dan even een bericht.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring