Geef je contentstrategie een extra boost met behulp van storytelling
Content is de enige constante in je marketingmix, ik vergelijk het zelf vaak met de motor van je marketing, je kunt overal content over maken en goede content versterkt je boodschap. In de praktijk merk ik vaak dat de inzet van content bij organisaties gefragmenteerd is. Allerlei middelen en kanalen worden ingezet zoals blogs, social en e-mailnieuwsbrieven, maar het versterkt elkaar niet en dat is juist een gemiste kans. Storytelling helpt je met het creëren van de juiste paraplu waaronder je alle content kan hangen. Wil je weten hoe? Lees dan gauw verder!
Storytelling als paraplu
Een echt krachtige contentstrategie zet je neer vanuit storytelling. Met storytelling kun je je merk versterken. Je laat zien wat je purpose is als organisatie, waarom doet je wat je doet. Dat is het verhaal waar je klanten (en je medewerkers) in geïnteresseerd zijn. Kijk maar eens naar Coca Cola en Pepsi Cola. Als ik vraag welk merk jouw voorkeur heeft is de kans groot dat je Coca Cola noemt. Is Pepsi dan een minder goed merk? Niet per se. Maar Coca Cola speelt in op je gevoel en Pepsi Cola blijft heel erg op de smaak zitten van hun product: cola. Daarmee maak je niet het verschil.
Even een ander voorbeeld. Als iemand jou vraagt: ‘Waar werk je?’ of ‘Wat voor functie heb je?’ dan geef je waarschijnlijk gewoon antwoord. Maar als ik aan je vraag ‘Wat wilde je als kind worden?’ of ‘Wie is je held en waarom?’ dan moet je waarschijnlijk even nadenken voordat je antwoord geeft. Maar dan krijg ik wel een persoonlijk verhaal. Met het stellen van de juiste vragen ontlok je persoonlijke verhalen, dat maakt het verschil. Mensen doen zaken met mensen, bedrijven kunnen daarop inspelen door met storytelling hun menselijke kant te benadrukken.
Zo zet je storytelling in voor je contentstrategie
Storytelling helpt je om het overkoepelende verhaal te vertellen. Zo versterk je jouw boodschap. Het gaat niet om verhalen als ‘Wij van wc-eend’. Mensen willen weten wat jij ze te bieden hebt en waarom jij de beste oplossing bent voor hun vraag. Je klant heeft jou nog niet als oplossing in gedachten als die zijn zoektocht begint. Die gaat op zoek naar informatie en als je de juiste content maakt, komt deze met jou in aanraking. Daarna kan deze klant besluiten om eens te gaan kijken wat je voor hem kan betekenen, maar als de content niet ‘raakt’ zal deze klant die moeite niet eens nemen. Inzicht in wat je klant wil, wat zijn behoefte is en daar optimaal op inspelen is een eerste vereiste. Als je dat vervolgens doet vanuit een persoonlijk verhaal ‘raak’ je jouw klant. En daar gaat het om.
Inzicht, belofte, bewijs
Het gaat bij alles wat je doet om inzicht, belofte en bewijs. Content zorgt voor bevestiging bij je klanten, het activeert en zorgt voor vertrouwen. Daarmee is contentmarketing een heel waardevolle strategie voor bedrijven. Het maakt niet uit of je in de B2B of B2C zit, klanten willen eerst weten wat je te bieden hebt, of jij inderdaad de beste keuze bent en wie er nog meer van jouw product of oplossing gebruik heeft gemaakt. Als je dit doet vanuit je purpose als organisatie en het bewijs klopt met de belofte creëer je echte fans.
Ben je dan klaar?
Storytelling en een goede contentstrategie zijn de basis van iedere campagne, maar daarmee ben je er nog niet. Je zult ook een goede landingpage moeten neerzetten op je website en moeten zorgen voor voldoende triggers zodat je leads genereert die je vervolgens weer kunt opvolgen met bijvoorbeeld een nieuwsbrief, tips en tricks en ga zo maar door. Op deze manier doe je ook niet eenmalig aan contentmarketing, maar wordt het echt een strategie waarmee je jezelf ook als organisatie kunt onderscheiden, door content te creëren en in te zetten op alle touchpoints waar de organisatie met jou in aanraking komt.
Nieuwsgierig geworden? Ontdek hoe storytelling en contentmarketing kan werken voor jouw organisatie.
Hiervoor organiseer ik vaak één of meerdere creatieve sessies in de vorm van een workshop met de mensen binnen je organisatie. Zo komen we tot het verhaal wat je wilt vertellen aan je doelgroep. Vervolgens kijken we hoe je jouw verhaal wil gaan laden via de digitale kanalen en welke content je wilt inzetten. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.