Inventum Technologies
Marketing Teamlead (a.i.) bij Inventum Technologies
Inventum Technologies wilde zichzelf als het merk voor duurzame warmtepompen positioneren bij haar doelgroep; de installateurs en woningcorporaties. Voorheen was het een OEM fabrikant waarbij de marketing vooral gericht was op de groothandel. De naamsbekendheid is dan ook laag bij de doelgroepen die Inventum Technologies wilde bereiken. En er was daarnaast veel verwarring met Inventum Huishoudelijk terwijl dit twee aparte bedrijven zijn.
Opdracht
Binnen deze opdracht was ik verantwoordelijk voor de aansturing van het marketingteam. Focus lag daarnaast op het ‘huis op orde’ wat betekende dat de positionering, rebranding en website opgepakt moesten worden. Zo is de merkstrategie en positionering om de verschillende doelgroepen aan te spreken ontwikkeld en een complete nieuwe uitstraling (logo, pay-off). Vanuit deze basis zijn de messagehouses voor de verschillende doelgroepen opgesteld en de tone of voice. Parallel heeft er een inventarisatie plaatsgevonden met alle interne afdelingen om te kijken naar hoe de bestaande website aangepast kon worden. Op basis van verschillende sessies is uiteindelijk besloten voor een nieuw platform te kiezen waarbij alle processen zoals bijvoorbeeld garantie- en serviceaanvragen optimaal ingeregeld kunnen worden binnen SAP, PIM en CRM (Salesforce). De eisen en wensen zijn vertaald in een briefing waarbij vijf partijen geselecteerd zijn om deel te nemen aan een inkooptraject. De leverancier van de nieuwe website (Shopware) is geselecteerd. Vervolgens is alle copy herschreven, is de look & feel en tone of voice bepaald en zijn alle templates ontwikkeld voor de verschillende typen pagina’s.
Resultaat
Ik heb hier de volgende zaken opgeleverd:
- Het opstellen van het marketingjaarplan en jaarbudget;
- Het neerzetten van de nieuwe merkpositionering van Inventum Technologies;
- Het opstellen van het merkverhaal dat de nieuwe koers ondersteund en wat richting geeft in hoe zij zichzelf gepositioneerd ziet in de dynamische markt van warmtepompen en boilers;
- Het doorvertalen van het merkverhaal naar de doelgroepen in message houses. Voor iedere doelgroep is een specifieke boodschap opgesteld vanuit inzicht, belofte en bewijs.
- Het ontwikkelen van de merktaal en merk look & feel. Zo is er een nieuw logo ontwikkeld samen met diverse stijlelementen en campagnebeelden in ton sur ton stijl.
- Daarnaast is de brandguide opgesteld en zijn alle middelen aangepast naar de huisstijl. Van gevelreclame op bestaande bouw en nieuwbouw, de belettering op de servicebussen, de branding op alle apparaten, handleidingen, verpakkingen, brochures enzovoorts.
- De huidige website was verouderd. Voor de nieuwe site zijn de wensen geïnventariseerd (intern en extern) en is een briefing opgesteld met de scope voor deze nieuwe website. Vervolgens is met inkoop een selectie uitgezet voor een Shopware platform. Vervolgens zijn de guidelines uitgewerkt voor de site, is alle copy herschreven en zijn de templates klaargezet;
- Daarnaast heb ik gedurende deze opdracht meerdere (online) campagnes opgezet gericht op awareness onder de installateurs en de hybride warmtepomp.
Ook tijdelijk ondersteuning nodig van een Teamlead Marketing of Marketing Manager?
Ben je op zoek naar een sterke, pragmatische marketing manager of teamlead? Iemand die zowel strategie vorm kan geven als projecten van kop tot staart kan aanpakken? Dan ben je bij Linda aan het juiste adres. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.
Meer voorbeelden?
Wil je weten wat voor soort projecten Hovestad Marketing en Strategie nog meer heeft uitgevoerd? Bekijk dan alle projecten op de klantenpagina.