PostNL Retail
Propositie en campagne voor PostNL Pakket- en Briefautomaat
Bij PostNL Retail heeft Linda geholpen bij de marktintroductie van een nieuw concept, de PostNL Pakket- en Briefautomaat. Deze automaat is 24/7 beschikbaar voor consumenten en klein zakelijke klanten voor het verzenden en ontvangen van pakketjes.
Doel
De opdracht bestond uit het ontwikkelen van een campagne voor de Pakket- en briefautomaat. Het concept van de Pakket- en Briefautomaat was als pilot getest in Almere en in een zestal kleine dorpjes in Limburg. PostNL had in deze gebieden de tevredenheid gemeten en daaruit bleek dat de gebruikers erg enthousiast waren. Daarom kreeg het business development team budget om 100 extra automaten te plaatsen in Nederland. Het doel was om de bezettingsgraad van het aantal pakketjes in de automaat te vergroten. Hiervoor was een marketingcampagne nodig en daarnaast moest de propositie bepaald worden.
Aanpak
Voor dit project is Linda, in samenwerking met het development team, eerst gaan kijken naar de propositie omdat deze nog aangescherpt moest worden. Hiervoor heeft Linda field research gedaan en een klantonderzoek uitgevoerd in samenwerking met het marketing intelligence team onder gebruikers van de automaat en een panel. Ook is gekeken naar de customer journey en de knelpunten die verbetert moesten worden.
In verschillende workshops is de propositie vervolgens in kaart gebracht en aangescherpt met inzichten vanuit klantonderzoek. Vervolgens is gekeken in welke gebieden de automaat het meeste kans van slagen was en is een campagne ontwikkelt voor de automaat.
Voor de campagne is een landingpage gemaakt op de PostNL site en is een online campagne ontwikkelt die regionaal uitgerold kon worden. Daarbij is gekozen voor remarketing op lokale sites, Youtube, Instagram, SEA, SEO en Facebook. Voor Youtube en de landingpage zijn films en animaties ontwikkelt die uitleggen hoe je je pakket kunt verzenden en ontvangen in deze automaat. Daarnaast zijn alle interne afdelingen gebrieft, is de FAQ opgesteld en zijn alle processen goed ingericht om de campagne te kunnen draaien.
Deliverables
In het project zijn de volgende deliverables opgeleverd:
- Customer Journey Mapping van de gebruiker van oriëntatie tot verzenden en ophalen
- Inzicht in drijfveren van de potentiële gebruiker op basis van klantonderzoek
- Propositie PostNL Pakket- en Briefautomaat
- Concept voor de regionale campagne voor de PostNL Pakket- en Briefautomaat
- Resultaten pilotcampagne Breda en Tilburg
- Draaiboek voor uitrol in andere gebieden
Ook aan de slag met propositieontwikkeling of campagnes?
Wij geven regelmatig verschillende opleidingen en cursussen als:
- Business Model Canvas
- Value Proposition Canvas
- Customer Journey Mapping
- Storytelling
- Social Media Marketing
- Contentmarketing
Daarnaast kun je Linda Hovestad inhuren om één of meerdere sessies te faciliteren om te komen tot een (content)strategie, voor storytelling of het ontwikkelen van een nieuw concept of propositie. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.
Meer voorbeelden?
Wil je weten wat voor soort projecten Hovestad Marketing en Strategie nog meer heeft uitgevoerd? Bekijk dan alle projecten op de klantenpagina.