PostNL Retail

Propositie en campagne voor PostNL Pakket- en Briefautomaat

​Bij PostNL Retail heeft Linda geholpen bij de marktintroductie van een nieuw concept, de PostNL Pakket- en Briefautomaat. Deze automaat is 24/7 beschikbaar voor consumenten en klein zakelijke klanten voor het verzenden en ontvangen van pakketjes.

Doel

De opdracht bestond uit het ontwikkelen van een campagne voor de Pakket- en briefautomaat. Het concept van de Pakket- en Briefautomaat was als pilot getest in Almere en in een zestal kleine dorpjes in Limburg. PostNL had in deze gebieden de tevredenheid gemeten en daaruit bleek dat de gebruikers erg enthousiast waren. Daarom kreeg het business development team budget om 100 extra automaten te plaatsen in Nederland. Het doel was om de bezettingsgraad van het aantal pakketjes in de automaat te vergroten. Hiervoor was een marketingcampagne nodig en daarnaast moest de propositie bepaald worden.

Aanpak

Voor dit project is Linda, in samenwerking met het development team, eerst gaan kijken naar de propositie omdat deze nog aangescherpt moest worden. Hiervoor heeft Linda field research gedaan en een klantonderzoek uitgevoerd in samenwerking met het marketing intelligence team onder gebruikers van de automaat en een panel. Ook is gekeken naar de customer journey en de knelpunten die verbetert moesten worden.

In verschillende workshops is de propositie vervolgens in kaart gebracht en aangescherpt met inzichten vanuit klantonderzoek. Vervolgens is gekeken in welke gebieden de automaat het meeste kans van slagen was en is een campagne ontwikkelt voor de automaat.

Voor de campagne is een landingpage gemaakt op de PostNL site en is een online campagne ontwikkelt die regionaal uitgerold kon worden. Daarbij is gekozen voor remarketing op lokale sites, Youtube, Instagram, SEA, SEO en Facebook. Voor Youtube en de landingpage zijn films en animaties ontwikkelt die uitleggen hoe je je pakket kunt verzenden en ontvangen in deze automaat. Daarnaast zijn alle interne afdelingen gebrieft, is de FAQ opgesteld en zijn alle processen goed ingericht om de campagne te kunnen draaien.

Deliverables

In het project zijn de volgende deliverables opgeleverd:

  • Customer Journey Mapping van de gebruiker van oriëntatie tot verzenden en ophalen
  • Inzicht in drijfveren van de potentiële gebruiker op basis van klantonderzoek
  • Propositie PostNL Pakket- en Briefautomaat
  • Concept voor de regionale campagne voor de PostNL Pakket- en Briefautomaat
  • Resultaten pilotcampagne Breda en Tilburg
  • Draaiboek voor uitrol in andere gebieden
Linda heeft mij geholpen bij de marktintroductie van de Pakket- en briefautomaat. Deze innovatie van PostNL maakt het mogelijk om 24/7 pakketten te verzenden en ontvangen. Een marktintroductie van een innovatie vereist een diverse set aan vaardigheden. Zeker als je de wegen moet vinden om dit binnen een corporate structuur voor elkaar te krijgen. Haar ruime ervaring en persoonlijkheid is de reden geweest dat ik voor haar heb gekozen. Linda heeft mij niet alleen positief verrast met het resultaat, maar ook met de snelheid en doortastendheid waarmee ze dit voor elkaar heeft gekregen. In korte tijd heeft zij de juiste betrokken gevonden, betrokken en meegenomen in het project. Op die manier heeft Linda een blijvend resultaat achtergelaten die wordt gedragen binnen de organisatie.
Corstiaan Smit

Post NL

Ook aan de slag met propositieontwikkeling of campagnes?

Wij geven regelmatig verschillende opleidingen en cursussen als:

Daarnaast kun je Linda Hovestad inhuren om één of meerdere sessies te faciliteren om te komen tot een (content)strategie, voor storytelling of het ontwikkelen van een nieuw concept of propositie. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.

Meer voorbeelden?

Wil je weten wat voor soort projecten Hovestad Marketing en Strategie nog meer heeft uitgevoerd? Bekijk dan alle projecten op de klantenpagina.

Wil je weten wat we voor jou kunnen doen?

Stuur dan even een bericht.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring