Innoveren? Zorg voor een inspirerende en ambitieuze visie!

Visie is altijd de eerste stap om tot een concept of idee te komen. Het woord is afgeleid van het Latijnse woord ‘visio’ dat betekent ‘zien, aanschouwen’ of een ‘idee van een representatie’. Visie omvat heel veel en vaak is het een lastig te omvatten begrip, wij zien visie als datgene wat mensen binnen de organisatie motiveert en inspireert zodat ze in beweging willen komen. Voor het kunnen innoveren is het hebben van een dergelijke visie noodzakelijk. Een visie die inspireert en een ambitie uitspreekt, zorgt ervoor dat wij ons hiermee kunnen verbinden (in de emotie) en creëert daarom een beweging.

Wat organisaties nu vaak doen….

Vaak wordt een visie ontwikkeld vanuit de organisatorische context en blijft daardoor redelijk abstract. Uiteraard hebben veel organisaties wel een visie geformuleerd, maar dan gaat het er vooral over wat deze organisaties in de toekomst willen zijn, of hoe ze van buitenaf gezien willen worden. In de praktijk zijn dit vaak niet de meest inspirerende of concrete visies. Bovendien wordt visie vaak geformuleerd met het (top)management, al dan niet met hulp van een extern bureau. Vervolgens wordt de inhoudelijke vertaling van de geformuleerde visie onvoldoende gedeeld met alle stakeholders. Zonder uitleg blijft een visie echter een abstract verhaal. Dat komt ook doordat iedereen zijn eigen beeld van de wereld heeft. Als een visie daarom niet met alle stakeholders wordt gedeeld, is er ook geen verplichting. En als niemand zich verantwoordelijk voelt dan blijft de visie een statement die niet tot de gewenste actie leidt. En vaak wil je juist als organisatie een andere koers inslaan….

Moet je visie dan nog steeds een lange termijn hebben?

Als we het over visie hebben gaat het vaak over de lange termijn en een horizon van 3 tot 5 jaar. Maar in een wereld die zo snel verandert, lijkt dit niet meer realistisch te zijn. Het moet veel meer gaan over hoe de realiteit van vandaag en het gaat dus veel meer om de ambitie die je uitspreekt als organisatie, waarmee je mensen vervolgens in beweging krijgt.

Waarom moet je visie inspireren om te kunnen innoveren?

Als je wilt innoveren en duurzaam concurrentievoordeel wilt creëren voor jezelf als organisatie, dan is het belangrijk dit vanuit een gedeelde visie te doen. Visie geeft richting en als je zorgt dat iedereen zich verantwoordelijk en verbonden voelt met deze visie creëer je een collectief gedeeld beeld waarbij mensen gaan samenwerken om dit toekomstbeeld te bereiken. Deze samenwerking zorgt voor een wij-gevoel en dat is vaak de eerste stap die nodig is om de stip aan de horizon te bereiken.

Wat is het doel?

Bij het ontwikkelen van je visie moet je jezelf als organisatie eerst afvragen wat je ermee wilt bereiken. Zoals al eerder beschreven moet een visie inspireren en mensen in beweging krijgen. De vraag is dan ook welke beweging je wilt creëren.

Hoe formuleer je een visie?

Hiervoor werken we vaak met het 3P-model, ofwel Purpose, Principles en Promise.

  • Purpose gaat over je bestaansrecht als organisatie, wie ben je en wat maakt jou uniek? Hiermee kun je duurzaam concurrentievoordeel realiseren.
  • Principles gaat over de waarden die je hebt als organisatie, vaak zijn deze diepgeworteld binnen een organisatie en zorgen deze ook dat het werk op een bepaalde manier gedaan wordt. Daarnaast gaat het hier ook om hoe samengewerkt wordt met elkaar en hoe je met elkaar omgaat binnen de organisatie. Medewerkers en klanten maken verbinding met de organisatie op dit niveau.
  • Promise zegt iets over de doelen die je wilt bereiken als organisatie. Deze doelen brengen je als organisatie in beweging (of niet).

Als je een visie hebt geformuleerd moet je deze vervolgens gaan delen op een manier dat deze begrijpelijk is voor iedereen en ook zorgt voor beweging omdat mensen zich in je visie herkennen.

Benieuwd naar wat we voor je kunnen betekenen?

Vaak heb je als organisatie een richting waar je naartoe wilt, maar dit betekent vaak ook dat er verandering nodig is. Mensen hebben van nature vaak moeite met verandering, maar als je kunt uitleggen waarom deze verandering nodig is, kun je juist ook draagvlak creëren. Wij helpen organisaties met het formuleren van een richting en faciliteren werksessies om de stakeholders actief te betrekken bij het ontwikkelen van de visie en strategie. Als de neuzen dezelfde kant op staan ontstaat vaak als vanzelf ook de ruimte om als organisatie weer te kunnen groeien en te innoveren. Wil je eens vrijblijvend met ons sparren om te kijken hoe we je organisatie kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over onze persoonlijke aanpak en hoe wij je kunnen helpen.

Wil je weten wat ik voor je kan doen?

Stuur me dan even een bericht.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring