Serious gaming als tool voor strategie, concept en storytelling

Serious gaming kan worden ingezet voor vele doeleinden. En het wordt steeds populairder. Inmiddels maken al vele sectoren gebruik van deze methode zoals het onderwijs en de zorg. Vanwege het ´fun´ effect is het dan ook ideaal voor creatieve sessies en workshops. Met serious gaming zorg je ervoor dat je in een heel andere context over ´problemen´ praat met elkaar. Er ontstaan nieuwe oplossingen, ideeën en mogelijkheden, omdat je focust op wat kan zijn in plaats van wat er is. Dat maakt serious gaming erg waardevol bij veranderingen binnen organisaties, het bespreken van lastige thema’s, teambuilding en in de ontwikkeling van strategie, nieuwe concepten en storytelling. Wil je weten hoe je serious gaming binnen jouw organisatie kunt inzetten?

Wat is serious gaming?

Bij serious gaming wordt het spelelement gebruikt voor een serieus doel. Als je een groep mensen binnen je organisatie laat praten over een thema als verandering ontstaat er vanuit nature vaak weerstand. Deze weerstand zorgt ervoor dat er geen beweging komt in het systeem. Door serious gaming te gebruiken verander je de context. En door het werken met metaforen kun je de aandacht focussen op wat kan zijn. Hierdoor verander je het perspectief van mensen en laat je zien wat wel mogelijk is. En het mooie is, dit gaat vaak vanzelf.

Veel verschillende games en technieken

Je hebt veel verschillende games waar je als organisatie uit kunt kiezen. Welke je het beste kunt gebruiken hangt af van de groepssamenstelling en de dynamiek in de groep en het doel wat je wilt bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld de speedboot techniek gebruiken om te kijken wat er binnen een team gebeurt en waardoor dit team niet in beweging komt. Juist de kracht van de metafoor van de speedboot helpt om mensen uit te laten spreken waarom ze niet in beweging komen als team. Je kunt ook gebruik maken van de show and tell game waarbij je klanten de meest belangrijke elementen laat beschrijven die ze willen terugzien in je product of systeem.

Ook zijn er games om verborgen wensen en behoeften van je doelgroep te achterhalen door ze een opdracht te geven en dan zorgvuldig te observeren. Met de game ‘remember the future’ ga je vooral aan de slag met het gewenste ideaalbeeld van je klant of organisatie. Ook kun je aan de slag gaan met LEGO Serious Play. Het doel hiervan is om het creatief denken en communicatie te verbeteren. Dit is slechts een greep uit een aantal mogelijkheden die serious gaming biedt. De toolbox die je kunt inzetten is vele malen groter.

Hoe pas je serious gaming toe binnen je organisatie?

Gamification is geen doel op zich, maar een methode. Serious gaming kun je op veel fronten inzetten. Je kunt gaming bijvoorbeeld gebruiken om te komen tot nieuwe ideeën, oplossingen en concepten, storytelling en bij het formuleren van de strategie en strategische planning. Je kunt serious gaming ook dan ook zeer goed gebruiken in de ontwikkeling van je strategie, een nieuw concept en bij storytelling. Vaak zijn de mooiste verhalen en ideeën al binnen de organisatie aanwezig, maar doordat je in de gebaande paden blijft denken, komen deze er niet uit. Met serious gaming lukt dat wel omdat je vooral de creativiteit stimuleert. Serious gaming kan ook inzicht geven waarom bepaalde dingen niet lukken of waarom een organisatie niet in beweging komt.

Nieuwsgierig geworden? Ontdek of serious gaming kan werken voor jouw organisatie.

In overleg stellen we een gameplan op en organiseren vervolgens één of meerdere creatieve sessies in de vorm van een workshop met de specifieke doelgroep die je organisatie voor ogen heeft. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.

Wil je weten wat we voor jou kunnen doen?

Stuur dan even een bericht.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring