Business Model Innovation

Je bent ondernemer en het gaat goed. Alleen heb je nauwelijks de tijd en rust om de strategie van je bedrijf kritisch onder de loep te nemen. Het Business Model Canvas is dan hét instrument dat jou helpt weer focus aan te brengen in je strategie. En om je verdienmodel in kaart te brengen. Bij de praktische en participatieve workshop Business Model Innovation staat het Business Model Canvas centraal.

Het Business Model Canvas, van Osterwalder en Pigneur, wordt vaak ingezet als hulpmiddel bij strategieontwikkeling. Of als analysemodel om de huidige situatie te evalueren. Daarnaast is het model uitermate geschikt als je van plan bent te starten als ondernemer. Je kunt het gebruiken als opstap naar een uitgebreid businessplan. En echt alle facetten van een goed doordacht verdienmodel komen aan bod.

De workshop

Het programma bestaat uit twee delen: de daadwerkelijke workshop en een individuele coachsessie.

Tijdens onze praktische en participatieve workshop lopen we stap-voor-stap door het Business Model Canvas. Dat doen we in groepsverband aan de hand van een ‘voorbeeldcase’, zodat je vrij met elkaar kunt overleggen en van elkaar kunt leren. Aan het einde van de dag heb je, mede dankzij deze dialoog, een goed begrip van hoe je het model kunt toepassen op jouw eigen situatie.

In de navolgende dagen ga je aan de slag met de verkregen kennis. Je kunt jouw inzichten zelfstandig toepassen op jouw eigen organisatie. Tijdens een individuele coachsessie van 50 minuten, lopen we dan samen door jouw specifieke canvas. Na de coachsessie heb je een goed beeld van waar je staat, waar je naartoe gaat, maar ook wie en wat je nodig hebt.

Tussen de workshop en de coachsessie zit 2-3 weken, zodat je voldoende tijd hebt om de verworven kennis te laten landen om daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Tijdens de workshopdag wordt de indeling gemaakt voor de coachsessie.

Leerdoelen

Je leert gedurende de workshop de basisprincipes van het Business Canvas Model. Daarnaast krijg je inzicht in onderstaande zaken:

  • Wie zijn jouw klanten? En haal je het optimale uit je klantrelatie? Of liggen er misschien kansen elders?
  • Welke kanalen zet je in? En kan dat wellicht efficiënter?
  • Hoe voeg je nu klantwaarde toe? En gebruik je het volledige potentieel?
  • Wat zijn de (huidige) kernactiviteiten van de onderneming?
  • Welke resources heb je nodig  om de kernactiviteiten te kunnen uitvoeren?
  • En met welke strategische partners ga je dit doen?
  • Waar ligt het zwaartepunt van de kostenstructuur?
  • Welke omzetstromen kunnen worden gecreëerd.

Kortom, hoe je je verdienmodel slimmer inricht.

Wat levert het je op?

  • Een goed begrip van het Business Model Canvas.
  • Een verdienmodel toegespitst op jouw bedrijf.
  • Vertrouwen in de haalbaarheid van jouw strategie.
  • Een netwerk van gelijkgestemden die met hetzelfde vraagstuk rondlopen.

Voor wie? 

  • Ondernemers die een paar jaar bezig zijn, ongeacht de branche.

Investering

€ 395 (incl. BTW) bestaande uit:

  • Workshop, 08.30-17.30 uur (lunch, drankjes en versnaperingen zijn inbegrepen).
  • Individuele coachingsessie van 50 minuten; de indeling wordt gemaakt tijdens de workshopdag.

Over de trainers

Linda Hovestad, SMP is een strategische Business coach en interimmanager met een no-nonsense houding en brede werkervaring in marketing en communicatie. Analytisch is Linda sterk. Met name in het snel doorgronden van het commerciële probleem en het overzien van het grote plaatje. Als allround marketeer is zij dan ook in staat grote hoeveelheden informatie eenvoudig naar de kern van het probleem te brengen. Als Business coach helpt Linda zowel startups als bestaande ondernemers met het behalen van de commerciële doelstellingen.

Drs. Banoyi Zuma, MBA heeft ruime ervaring in het begeleiden van profit en non-profit organisa-ties; zowel startups en scale-ups via haar consultancy Creative Scrum. Door haar achtergrond in en ervaring op het gebied van ondernemerschap, strategie, branding, marketing en communicatie is zij in staat om te snel te schakelen en te acteren op verschillende vraagstukken. Banoyi is een fervent aanhanger van interventies gebaseerd op de design methodologie.

Meer informatie?

De workshop Business Model Innovation wordt met regelmaat georganiseerd. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken voor deelname. We kunnen je dan op onze mailinglijst plaatsen zodat je geïnformeerd wordt wanneer de volgende editie bekend is.

Direct aanmelden