Business Model Canvas – startup editie

Je hebt een goed idee en wilt een bedrijf starten, maar weet niet goed hoe je dat idee handen en voeten moet geven. Het Business Model Canvas is een instrument dat jou helpt het verdienmodel van jouw business idee in kaart te brengen.

Je hebt het Business Model Canvas, het model van Osterwalder en Pigneur, vast wel eens voorbij zien komen. Het Business Model Canvas wordt vaak ingezet als hulpmiddel bij strategieontwikkeling door organisaties of als analysemodel om de huidige situatie te evalueren. Maar, het model is ook uitermate geschikt als ontwerptool voor startende ondernemers; als opstap naar een uitgebreid businessplan. Alle facetten van een goed doordacht verdienmodel komen aan bod.

De workshop

Het programma bestaat uit twee delen: de workshop zelf en een coachsessie waarbij je jouw Business Model Canvas kunt bespreken en aan kunt scherpen.

Tijdens onze praktische en participatieve workshop lopen we stap-voor-stap door het Business Model Canvas. Dat doen we in groepsverband aan de hand van een ‘voorbeeldcase’, zodat je vrijelijk met elkaar kunt discussiëren en van elkaar kunt leren. Aan het einde van de dag heb je, mede dankzij de dialoog, een goed begrip van hoe je het model kunt toepassen op jouw specifieke situatie.

In de navolgende dagen pas je de verworven kennis en inzichten zelfstandig toe op jouw organisatie of business idee. Tijdens de individuele coachsessie van 50 minuten, lopen we dan samen door jouw specifieke canvas. Na de coachsessie heb je een goed beeld van waar je staat, waar je naartoe gaat, wat en wie je nodig hebt.

Tussen de workshop en de coachsessie zit 1-3 weken, zodat je tijd hebt om de verworven kennis te laten landen om daar vervolgens mee aan de slag te gaan.

Voor wie?

Je loopt al een tijdje rond met een business idee en weet eigenlijk niet of het haalbaar is. Simpelweg, omdat je niet weet wat er allemaal bij komt kijken om je idee te realiseren. Waar ga je beginnen?
Of je bent al een beetje bezig (naast jouw huidige baan) en het blijkt dat jouw business idee aanslaat. Hoe zorg je er dan voor dat het een volwassen idee wordt?

Wat leer je tijdens de workshop?

  • De basisprincipes van het Business Canvas Model.
  • Inzicht in wie jouw klanten zijn en hoe je het meeste haalt uit je klantrelaties.
  • In welke segmenten er kansen liggen en wat de wensen en behoeften van die segmenten zijn.
  • De klantcontactpunten en hoe deze efficiënt kunnen worden ingezet.
  • Hoe klantwaarde wordt gecreëerd.
  • Wat de kernactiviteiten van de onderneming zijn.
  • Welke resources je nodig hebt voor je kernactiviteiten.
  • Welke partners van belang zijn bij de totstandkoming van jouw business idee.
  • Waar het zwaartepunt van de kostenstructuur voor jouw business idee ligt.
  • Welke omzetstromen gecreëerd kunnen worden.

Kortom, hoe je je verdienmodel slim inricht.

En wat levert het je op?

  • Een verdienmodel toegespitst op jouw business idee.
  • Vertrouwen in de haalbaarheid van jouw business idee.
  • Een netwerk van gelijkgestemden die met hetzelfde vraagstuk rondlopen.

De prijs

€ 395 (incl. btw), bestaande uit:

  • Workshop, 09.30-17.00 uur (lunch, drankjes en versnaperingen zijn inbegrepen)
  • Coachsessie van 50 minuten; de indeling wordt gemaakt tijdens de workshopdag.

Over de trainers

Linda Hovestad, SMP is een strategische Business coach en interimmanager met een no-nonsense houding en brede werkervaring in marketing en communicatie. Analytisch is Linda sterk. Met name in het snel doorgronden van het commerciële probleem en het overzien van het grote plaatje. Als allround marketeer is zij dan ook in staat grote hoeveelheden informatie eenvoudig naar de kern van het probleem te brengen. Als Business coach helpt Linda zowel startups als bestaande ondernemers met het behalen van de commerciële doelstellingen.

Drs. Banoyi Zuma, MBA heeft ruime ervaring in het begeleiden van profit en non-profit organisa-ties; zowel startups en scale-ups via haar consultancy Creative Scrum. Door haar achtergrond in en ervaring op het gebied van ondernemerschap, strategie, branding, marketing en communicatie is zij in staat om te snel te schakelen en te acteren op verschillende vraagstukken. Banoyi is een fervent aanhanger van interventies gebaseerd op de design methodologie.

Meer informatie en aanmelden

De workshop Business Model Canvas voor start-ups wordt met regelmaat georganiseerd. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken voor deelname. We kunnen je dan op onze mailinglijst plaatsen zodat je geïnformeerd wordt wanneer de volgende editie bekend is.

Direct aanmelden