Marketingadvies, praktisch inzetbaar voor elke organisatie

Als marketingadviseur en businesscoach helpt Linda Hovestad bedrijven bij uiteenlopende commerciële vraagstukken. Daarnaast is Linda ook in te huren op interim- of projectbasis voor zowel B2B als B2C projecten. Complexe strategische marketingvragen maakt Linda helder en overzichtelijk voor bedrijven die (tijdelijke) ondersteuning nodig hebben. Omdat Linda graag werkt vanuit verbinding zorgt ze er tevens voor dat de kennis behouden blijft binnen de organisatie en niet verloren gaat zodra het project is afgerond. Je kunt Linda Hovestad dan ook zien als jouw vraagbaak als het gaat om marketing en strategie.

Linda kan je helpen bij de meest uiteenlopende vraagstukken, zoals bijvoorbeeld:

  • Hoe kan ik mezelf als organisatie onderscheidend positioneren ten opzichte van de concurrentie?
  • Wie is mijn (potentiele) klant en hoe krijg ik meer inzicht in zijn aankoopmotieven en behoeften?
  • Ik heb een idee, maar ik weet niet hoe ik dit concreet moet vertalen naar een aanbod voor mijn klant. Hoe geef ik mijn idee handen en voeten en hoe vertaal ik dit naar een goede propositie die past bij mijn doelgroep? En welke prijs kan ik vervolgens vragen voor deze propositie? Hoe ziet het businessplan eruit?
  • Hoe kan ik mijn nieuwe product of dienst succesvol op de markt introduceren?
  • Mijn opdrachten komen voornamelijk uit mijn eigen netwerk. Hoe kom ik aan nieuwe klanten en opdrachten?
  • Hoe kan ik met een minimaal budget toch de juiste impact maken bij mijn doelgroep?
  • Ik zoek hulp bij het ontwikkelen van een (online) campagne om meer naamsbekendheid te krijgen of de afzet van mijn product of dienst te vergroten.
  • Hoe ontwikkel ik een goede marketingstrategie voor mijn organisatie en welke marketing- en communicatiemiddelen passen hierbij?

Welke vraag je ook hebt, als het om marketing en strategie gaat, kan Linda je zeker helpen! Linda Hovestad is multifunctioneel inzetbaar en weet door haar jarenlange ervaring altijd hoe ze samen met het bedrijf naar een optimaal resultaat kan werken.

Met welke vraagstukken kan ik je helpen?

Als marketingadviseur helpt Linda Hovestad jou en je organisatie om de vraag concreet en helder te maken, zodat we vandaar uit aan een oplossing kunnen werken. Ieder traject begint met inzicht en daar helpt Linda je bij. Vervolgens kun je werken aan een oplossing. Dit kun je uitbesteden, maar als businesscoach kan Linda je ook helpen zelf het vraagstuk of probleem handen en voeten te geven.

Binnen veel bedrijven is de marketingplanning een punt waarvoor niet echt tijd wordt genomen, bijvoorbeeld omdat andere belangrijke zaken de beschikbare tijd opeisen. Dan kan het handig zijn om tijdelijk extern hulp in te huren om dit proces te coördineren. De input komt nog steeds uit de organisatie, alleen krijg je als organisatie er een paar extra handjes om het proces in goede banen te leiden en de resultaten te verwerken in een marketingplan. Zo kunnen medewerkers gewoon doorwerken en focussen op het eigen takenpakket en komt er niets in het geding!

Marketing en strategie

Binnen veel bedrijven is de marketingplanning een punt waarvoor niet echt tijd wordt genomen, bijvoorbeeld omdat andere belangrijke zaken de beschikbare tijd opeisen. Dan kan het handig zijn om tijdelijk extern hulp in te huren om dit proces te coördineren. De input komt nog steeds uit de organisatie, alleen krijg je als organisatie er een paar extra handjes om het proces in goede banen te leiden en de resultaten te verwerken in een marketingplan. Zo kunnen medewerkers gewoon doorwerken en focussen op het eigen takenpakket en komt er niets in het geding!

Soms wil je weten hoe je jezelf moet positioneren in een concurrerende, prijs gedreven markt. Dikwijls is de focus verschoven naar het binnenhalen van orders en geef je kortingen, omdat jouw klant je te duur vindt. De focus ligt dan meer op de korte termijn. Je cijfert jezelf als organisatie weg, want prijs is nooit het belangrijkste voordeel voor je klant. Wat maakt jouw organisatie wel uniek? En is dat van toegevoegde waarde voor jouw (potentiële) klant? Gezamenlijk brengen we jouw omgeving en markt in kaart. We kijken naar alle concurrenten. Maar ook naar wat jouw klant wil. Vervolgens kijken we naar de interne organisatie. De uitkomsten plotten we gezamenlijk in verschillende co-creatie sessies in een positioneringsmodel. Zodoende wordt inzichtelijk wat je onderscheidend vermogen als organisatie is. En hoe we dit kunnen benadrukken in je communicatie en bedrijfsvoering.

Positionering

Soms wil je weten hoe je jezelf moet positioneren in een concurrerende, prijs gedreven markt. Dikwijls is de focus verschoven naar het binnenhalen van orders en geef je kortingen, omdat jouw klant je te duur vindt. De focus ligt dan meer op de korte termijn. Je cijfert jezelf als organisatie weg, want prijs is nooit het belangrijkste voordeel voor je klant. Wat maakt jouw organisatie wel uniek? En is dat van toegevoegde waarde voor jouw (potentiële) klant? Gezamenlijk brengen we jouw omgeving en markt in kaart. We kijken naar alle concurrenten. Maar ook naar wat jouw klant wil. Vervolgens kijken we naar de interne organisatie. De uitkomsten plotten we gezamenlijk in verschillende co-creatie sessies in een positioneringsmodel. Zodoende wordt inzichtelijk wat je onderscheidend vermogen als organisatie is. En hoe we dit kunnen benadrukken in je communicatie en bedrijfsvoering.

Inzicht in je klant zorgt ervoor dat je producten en diensten beter kunt afstemmen op de wensen en behoeftes van jouw klanten. Hierdoor zullen je klanten minder snel switchen van aanbieder. Het is daarom belangrijk om dit inzicht te verkrijgen en het speelveld waarin je je begeeft als organisatie te analyseren. Wat doen je concurrenten? Zijn alle producten/diensten nog up-to-date? Welke trends en ontwikkelingen zijn er? Linda Hovestad kan je helpen bij het ontwikkelen en implementeren van proposities vanuit klantinzicht.

Propositieontwikkeling

Inzicht in je klant zorgt ervoor dat je producten en diensten beter kunt afstemmen op de wensen en behoeftes van jouw klanten. Hierdoor zullen je klanten minder snel switchen van aanbieder. Het is daarom belangrijk om dit inzicht te verkrijgen en het speelveld waarin je je begeeft als organisatie te analyseren. Wat doen je concurrenten? Zijn alle producten/diensten nog up-to-date? Welke trends en ontwikkelingen zijn er? Linda Hovestad kan je helpen bij het ontwikkelen en implementeren van proposities vanuit klantinzicht.

Met customer journey mapping krijg je inzicht in de klantreis van jouw (potentiële) klanten. Door dit inzicht kun je jouw proposities aanscherpen en kun je ook je marketingeuro’s efficiënter inzetten. Dit omdat je de patronen in kaart brengt van je klanten waardoor je weet via welke contactmomenten (touchpoints) je klant met jouw organisatie in aanraking komt. Linda Hovestad begeleidt je bij het in kaart brengen van de customer journey, door deze analyse worden alle knelpunten zichtbaar en kunnen we verbeterpunten in kaart brengen. Met deze inzichten weet je hoe je jouw leads beter kunt converteren naar orders en hoe je jouw campagnes efficiënter kunt inrichten.

Customer Journey Experience

Met customer journey mapping krijg je inzicht in de klantreis van jouw (potentiële) klanten. Door dit inzicht kun je jouw proposities aanscherpen en kun je ook je marketingeuro’s efficiënter inzetten. Dit omdat je de patronen in kaart brengt van je klanten waardoor je weet via welke contactmomenten (touchpoints) je klant met jouw organisatie in aanraking komt. Linda Hovestad begeleidt je bij het in kaart brengen van de customer journey, door deze analyse worden alle knelpunten zichtbaar en kunnen we verbeterpunten in kaart brengen. Met deze inzichten weet je hoe je jouw leads beter kunt converteren naar orders en hoe je jouw campagnes efficiënter kunt inrichten.

Je hebt een website of webshop en wilt graag aan de slag met online marketing. Je weet alleen niet hoe je met online marketing nieuwe klanten kunt ‘verleiden’ tot een aankoop. Linda Hovestad kan je helpen bij een analyse van de huidige online marketingperformance. Waaronder de effectiviteit van je online middelen zoals SEO, SEA, social media en online campagnes. Je krijgt hierbij concrete verbeterpunten over hoe je meer traffic naar je site kunt genereren of juist de conversie kunt verhogen. Daarnaast kan Linda Hovestad je ook helpen met het ontwikkelen en implementeren van een online marketingplan.

Online marketing

Je hebt een website of webshop en wilt graag aan de slag met online marketing. Je weet alleen niet hoe je met online marketing nieuwe klanten kunt ‘verleiden’ tot een aankoop. Linda Hovestad kan je helpen bij een analyse van de huidige online marketingperformance. Waaronder de effectiviteit van je online middelen zoals SEO, SEA, social media en online campagnes. Je krijgt hierbij concrete verbeterpunten over hoe je meer traffic naar je site kunt genereren of juist de conversie kunt verhogen. Daarnaast kan Linda Hovestad je ook helpen met het ontwikkelen en implementeren van een online marketingplan.

Operationele ondersteuning

Zodra het helder is hoe je jezelf als organisatie gaat positioneren in de markt waarin je actief bent volgt de uitwerking naar de communicatiemiddelen. Concreet betekent dit meestal het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl en het ontwikkelen van de website of webshop inclusief de content die hiervoor gemaakt of geschreven moet worden. Hier kan Linda Hovestad bij helpen. Daarnaast sta ik ook voor je klaar wanneer je behoefte hebt aan het coördineren van die project, zowel intern als extern.

En hoe pak ik het vervolgens aan?

Kennis blijft behouden

Omdat Linda graag vanuit de verbinding werkt is coaching ook een belangrijk onderdeel in haar aanpak. Linda vindt het belangrijk dat de kennis behouden blijft binnen de organisatie en niet verloren zodra het project is afgerond. Daarom coacht Linda professionals bij zowel persoonlijke als zakelijke vraagstukken.

Praktisch & down to earth

Linda Hovestad levert je geen uitvoerige rapporten met bevindingen. Maar concrete adviezen die direct uitvoerbaar zijn. En waarbij de kennis wordt overgedragen aan de medewerkers en dus niet verloren gaat.

Kostenbewust

Belangrijk element voor ieder plan is de terugverdientijd. Daarom werkt Linda Hovestad altijd met een compact en overzichtelijk aanbod toegespitst op de hulpvraag. Zodat de kosten ook overzichtelijk blijven.

Linda Hovestad, aangenaam!

Als marketingadviseur ben ik inzetbaar om te sparren over zaken die zich afspelen binnen de hele keten van jouw organisatie. Zowel over organisatievraagstukken, proces- en ketenoptimalisatie en uiteraard voor de meest uiteenlopende marketingvragen. Door mijn werkervaring bij grote bedrijven waaronder Wolters Kluwer, BSH (Bosch und Siemens Hausgeräte), PostNL, KPN, XS4ALL en Telfort heb ik geleerd dat alles begint bij inzicht. Uiteraard kun je ervoor kiezen om een probleem te bestrijden, maar als je een probleem oplost is je oplossing uiteindelijk veel effectiever. En daarmee bespaar je als organisatie vervolgens kosten in geld en tijd. En volgens mij wil iedere ondernemer dat!

Pragmatische aanpak

Door mijn pragmatische aanpak kom ik snel tot de kern van het probleem. Hierdoor kan ik in kort tijdsbestek tot een helder en concreet advies komen met een oplossing die het beste past bij jouw situatie. Van mij krijg je geen uitgebreid adviesrapport maar advies over welke actiepunten je aan moet pakken.

Hoe werk ik?

In een vrijblijvend adviesgesprek bespreken we hoe ik jou het beste kan helpen. Voorafgaand aan de kennismaking hoor ik graag welke doelstellingen je hebt en waar je ambities liggen. En ook wat je al hebt gedaan om het probleem zelf op te lossen. Vervolgens stel ik na onze kennismaking een voorstel en offerte op die is toegespitst op je vraag. Als je akkoord gaat spreken we de planning af zodat het ook meteen helder is wanneer je de resultaten kunt verwachten. Ook geef ik aan wat ik nodig heb om te kunnen starten.

Ieder traject verschilt hierbij. Uit ervaring weet ik dat we het snelste tot resultaat kunnen komen als alle stakeholders in het proces betrokken worden bij de vraag. Om te komen tot inzicht werk ik meestal met een aantal brainstormsessies om snel de benodigde informatie te verkrijgen. Vervolgens analyseer ik de resultaten en breng ik knelpunten in kaart. Hiermee zorg ik ervoor dat je inzicht hebt in de oorzaak. Vervolgens kun je kiezen of je mij ook wilt inhuren voor de tweede fase, het implementeren van de oplossing.

Meer informatie?

Wil je meer weten over mijn werkervaring en de projecten de ik heb uitgevoerd? Of de opleidingen die ik heb afgerond? Bekijk dan mijn LinkedIn profiel of check mijn portfolio. Referenties zijn op aanvraag beschikbaar. Wil jij je commerciële doelen behalen en snel resultaat? Stuur me een bericht.

Gebruikmaken van extra marketing power? Stuur me een bericht.

Wil je meer informatie over mijn dienstverlening en beschikbaarheid? Vul dan je gegevens in en ik neem binnen één werkdag contact met je op.

Mijn gegevens