Concreet en praktisch toepasbaar marketingadvies voor het MKB

Hovestad Marketing en Strategie helpt organisaties in het MKB te groeien door te innoveren. Hierbij is mijn vertrekpunt altijd je klant en hoe je optimaal waarde kunt creëren voor jouw klant. Ik begeleid organisaties bij het maken van strategische keuzes, maar kan ook helpen bij de implementatie en het omzetten van strategie naar daadkrachtige acties. Als doorgewinterde marketeer help ik je bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor bestaande en nieuwe markten, relevanter te worden en te blijven voor bestaande en nieuwe klanten en onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrenten. Ik kan je helpen bij verschillende vraagstukken op het vlak van o.a. marketing, strategie, positionering, acquisitie, proposities, online marketing en marketingcampagnes.

Pragmatisch marketingadvies

Marketing en strategie

​Binnen veel bedrijven is de marketingplanning een punt waarvoor niet altijd tijd wordt genomen, daily business gaat vaak voor. Dan kan het handig zijn om tijdelijk extern hulp in te huren om dit proces te coördineren. De input komt nog steeds uit de organisatie, alleen krijgt u als organisatie een paar extra handjes erbij om het proces in goede banen te leiden en de resultaten te verwerken in een marketingplan. Zo kunnen je medewerkers gewoon doorwerken en focussen op hun eigen takenpakket en komt er niets in het geding!

Positionering

​Je wilt als organisatie weten hoe je zich moet positioneren in een concurrerende, prijs-gedreven markt. Daar kan ik je bij helpen. Vaak is de focus binnen de organisatie verschoven naar de korte termijn en het behalen van commerciële doelen. Samen gaan we kijken hoe je als organisatie waarde kunt toevoegen voor je klant en op welke elementen je als organisatie het verschil kunt maken. Aan het einde van het traject heb je inzicht in wie je klant daadwerkelijk is, wat deze echt wil en hoe je jouw organisatie onderscheidend kunt neerzetten richting potentiële klanten.

Propositieontwikkeling

Inzicht in je klant zorgt ervoor dat je de producten en diensten van je organisatie beter kunt afstemmen op de wensen en behoeftes van je klant. Hierdoor zal je klant minder snel switchen van aanbieder. Als marketingadviseur kan ik je organisatie helpen bij een analyse van de markt, van de concurrentie en het huidige aanbod van je organisatie aan de klant. Hierbij kijken we meteen naar de winstgevendheid van de producten en diensten die je aanbiedt aan klanten. Vervolgens kijken we samen met je medewerkers wie de klant is en wat deze verwacht. We stellen persona’s op en brengen de klantreis (customer journey) van je potentiële klant in kaart. Hierdoor kun je onderscheidende proposities ontwikkelen die aansluiten bij wat je klant wil. Vervolgens kan ik je organisatie ook helpen bij de implementatie van deze proposities.

Customer Journey Experience

Met customer journey mapping krijgt je als organisatie inzicht in de klantreis van je (potentiële) klant. Je krijgt inzicht via welke kanalen en contactpunten (touchpoints) je klant met je organisatie in aanraking komt (en ook welke van deze contactpunten nog niet worden benut). Door deze analyse worden alle knelpunten in de keten, processen en communicatie binnen jouw organisatie zichtbaar. Door dit inzicht kunt je jouw proposities aanscherpen en keuzes maken aangaande welke kanalen en middelen je gaat inzetten om je klant te bedienen. Bovendien kun je met dit inzicht de customer journey van je klant gaan optimaliseren, leads sneller converteren naar betalende klanten en campagnes inrichten die echt aanslaan bij je klant.

Acquisitie en retentie marketing

Bij acquisitiemarketing ligt de focus op het creëren van leads en hoe je hier klanten van maakt. Ik breng samen met je medewerkers de wensen en behoeften van je klant in kaart waarbij we ook kijken naar de klantreis (customer journey) en de verschillende contactmomenten (touchpoints) die we kunnen invullen om in contact te komen met je potentiele klanten. Vervolgens ontwikkelen we gezamenlijk de juiste aanpak en acties met het doel de gewenste commerciële acquisitiedoelstellingen van je organisatie te realiseren. Bij retentiemarketing ligt de focus op het behouden van je bestaande klanten. We brengen gezamenlijk met je medewerkers de redenen in kaart waarom je klant zijn/haar contract stopzet en vertalen alle issues in een concreet plan met concrete acties die je vervolgens kunt opvolgen.

Campagne marketing

​Je kunt mij ook inschakelen voor het ontwikkelen en neerzetten van commerciële campagnes rondom nieuwe proposities en acties voor het werven en behouden van klanten. We beginnen met het bepalen van de commerciële doelstelling, wat wil je bereiken met de campagne. Vervolgens bespreken we de insteek van de campagne en welke kanalen en middelen je het beste kunt inzetten. Ook bepalen we vooraf het budget dat taakstellend is. Vervolgens ga ik aan de slag met de briefing en coördineer ik de campagne. Gedurende de campagne monitor ik de resultaten, hiervoor ontwikkel ik een dashboard zodat je de resultaten kunt volgen. In overleg kunnen we bijsturen op de resultaten.

Online marketing

​Je hebt een website of webshop en wil graag aan de slag met online marketing. Maar je hebt zelf geen budget om een fulltime online marketeer in dienst te nemen. Bovendien wil je meestal eerst advies waar je als organisatie moet beginnen, want online marketing werkt alleen als je daar voldoende tijd voor vrijmaakt, keuzes maakt die passen bij jouw organisatie en dit vervolgens ook structureel inricht binnen je organisatie. Vaak begint ons advies met een analyse van de huidige online marketingperformance. Hierdoor krijg je inzicht en advies met concrete verbeterpunten die je vervolgens online kunt doorvoeren. Vervolgens ontwikkelen we een online marketingplan en kijken waar we de activiteiten uit het plan praktisch kunnen beleggen. Eventueel kan ik ook helpen met de implementatie van het plan.

Operationele ondersteuning

Onze projecten beginnen vaak met een marketingadvies. Vervolgens moet dit marketingadvies ook geïmplementeerd worden en vertaald worden naar de juiste communicatie en middelen. Concreet betekent dit meestal het ontwikkelen van een heldere campagne, het inrichten van de social media kanalen, het schrijven van de content, het opstellen van een heldere marketingplanning en contentkalender of het ontwikkelen van de website of webshop. Ook hier kan ik bij helpen.

Mijn werkwijze

Kennis blijft behouden

Omdat ik graag vanuit de verbinding werk is coaching ook een belangrijk onderdeel in mijn aanpak. Ik vind het belangrijk dat de kennis behouden blijft binnen de organisatie en niet verloren zodra het project is afgerond. Daarom coach ik medewerkers op de werkvloer bij zowel persoonlijke als zakelijke vraagstukken.

Praktisch & down to earth

Ik lever geen uitvoerige rapporten met bevindingen. Maar concrete adviezen die direct uitvoerbaar zijn. En waarbij de kennis wordt overgedragen aan de medewerkers en dus niet verloren gaat.

Kostenbewust

Belangrijk element voor ieder plan is de terugverdientijd. Daarom werk ik altijd met een compact en overzichtelijk aanbod toegespitst op de hulpvraag. Zodat de kosten ook overzichtelijk blijven.

Meer informatie?

Wil je meer weten over mijn werkervaring en de projecten de ik heb uitgevoerd? Bekijk dan mijn LinkedIn profiel of check de klanten waar ik al opdrachten voor heb uitgevoerd. Referenties zijn op aanvraag beschikbaar. Wil je weten of ik beschikbaar ben? Stuur dan even een mail, bel, sms of Whatsapp op 06-10331605 of vul het contactformulier in. Ik neem dan snel (uiterlijk binnen één werkdag) contact op.

Neem contact op

Wil je meer informatie over de diensten die ik je organisatie kan bieden, ben je benieuwd naar mijn beschikbaarheid of wil je vrijblijvend contact om te bespreken hoe ik jou als coach kan helpen? Vul dan je gegevens in. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Bij het invullen van dit formulier wil ik je graag wijzen op de privacyverklaring waarin staat beschreven hoe wij jouw persoonsgegevens verwerken

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring