Interim manager voor tijdelijke ondersteuning van je organisatie

Als interim manager ben ik als marketing professional in te huren op interim en projectbasis binnen de volgende vakgebieden (zowel B2B als B2C):

  • Formulemanager
  • Trademarketing
  • Propositiemarketing
  • Acquisitiemarketing
  • Base en retentiemarketing
  • Campagnemarketing
  • Online marketing

Als projectmanager heb ik ervaring met het opzetten van nieuwe projecten, maar ik kan ook de lopende zaken binnen je organisatie overnemen. Ik ben gewend om Agile te werken en ben ook gecertificeerd Scrum Product Owner (CSPO).

Wil je meer weten over mijn werkervaring en de projecten de ik heb uitgevoerd? Of de opleidingen die ik heb afgerond? Bekijk dan mijn LinkedIn profiel.

Waarmee kan ik helpen?

Formulemanager

Als interim formulemanager kan ik helpen bij het neerzetten en het ontwikkelen van een (nieuwe) formule, maar ik kan ook de bestaande activiteiten overnemen van de formulemanager, bijvoorbeeld bij zwangerschapsverlof. Als formulemanager ben je vaak de spil in de organisatie, want je bent zowel verantwoordelijk voor zaken als vergoedingen, contracten, communicatie, promotie, schapruimte, uitstraling, branding etc. je hebt veel met andere afdelingen te maken en derhalve is stakeholdermanagement vaak key in deze rol. Bij een nieuwe formule moeten vaak meerdere scenario’s worden uitgewerkt en ook financieel onderbouwt worden, ook daar heb ik veel ervaring mee.

Trade marketing

Als Trade Marketeer kan ik helpen bij het initiëren, coördineren en begeleiden van interne en externe marketingverzoeken van partners zoals o.a. joint promoties, online en offline campagnes en winkelpresentaties gericht op zowel de eindgebruiker als de (r)etailer. Ook ben ik bekend met het beheren van de marketingkalender (voor alle online en offline channels inclusief distributeurs) en het bewaken van de commerciële budgetten. Uiteraard kijk ik ook wat de campagnes op de winkelvloer opleveren en maak ik daarvoor een dashboard of rapportage.

Propositiemarketing

Als propositie marketeer kan ik helpen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve proposities. Door mijn werkervaring heb ik oog voor kansen in de markt waardoor ik klantinzichten kan generen die vervolgens gebruikt kunnen worden bij het ontwikkelen en implementeren van nieuwe producten en diensten. Hierbij kijk ik naar de complete marketingmix en hoe deze het beste ingericht kunnen worden. Aanvullend breng ik de doelgroep en hun wensen en behoeften in kaart. Daarnaast voer ik ook testen uit om de propositie te testen bij de doelgroep en waar nodig aan te scherpen. Naast het ontwikkelen van de propositie kan ik ook helpen om deze in de markt te zetten. Per opdracht kan de insteek variëren.

Acquisitiemarketing

Bij acquisitiemarketing ligt de focus veelal op het creëren van leads en hoe je hier klanten van maakt. Daarom begin ik hier vaak eerst met het in kaart brengen van de klant en zijn/haar wensen en behoeften. Ook kijk ik hoe de acquisitie nu wordt uitgevoerd. Op basis van deze inzichten volgt een advies hoe de acquisitie marketing vormgegeven kan worden. Per project kan de aanpak verschillen. Zo kan ik helpen met het inrichten en implementeren van inbound marketing binnen je organisatie, maar ook outbound marketing is voor mij bekend terrein. Het voordeel is dat ik als marketeer ook kennis heb van processen en ketenoptimalisatie. Hierdoor kan ik ook kijken welke processen geraakt worden en hoe we hierop moeten bijsturen. Ook kan ik de callcenter medewerkers of medewerkers van de klantenservice trainen en weet ik hoe ik een commercieel dashboard moet inrichten om resultaten te meten en te monitoren.

Base en retentiemarketing

Bij base- en retentiemarketing ligt de focus op het behouden van bestaande klanten en het elimineren van redenen waarom klanten het contract oversluiten naar een andere partij in de markt. Meestal is er niet één probleem te noemen en gaat het om een combinatie van factoren. Eerst breng ik die factoren in kaart, vervolgens stel ik het verbeterplan op. Dan start het project, waarbij we de issues die gevonden zijn daadwerkelijk gaan oplossen. Vaak is hiervoor een intensieve samenwerking nodig met meerdere afdelingen, daarom werk ik vaak Agile.

Campagnemarketing

Als campagnemarketeer vertaal ik de proposities naar het communicatieprogramma. Ik stel de briefing op om de boodschap en de campagnemiddelen te ontwikkelen. Ook kijk ik naar de channelmix en vertaal ik de commerciële doelstellingen naar targets voor de kanalen, die worden ingezet voor de betreffende campagne. Ook de interne communicatie en het geven van een briefing aan het inbound/outbound callcenter horen hierbij. Gedurende de campagne monitor ik de resultaten en stuur bij waar nodig. Ik ben gewend om met meerdere afdelingen (marketing, productmanagement, online etc.) te schakelen en Agile te werken. Ook ben ik bekend met het inrichten van een dashboard om resultaten meetbaar te maken zodat ook tijdig bijgestuurd kan worden op de resultaten, mocht dat nodig zijn.

Online marketing

Als het gaat om online marketing ben ik breed inzetbaar. Zo kan ik helpen bij het opstellen van het online marketingplan en de huidige online marketingperformance analyseren. Ook kan ik de customer journey in kaart brengen met de buyer persona’s. Daarnaast kan ik de projectaansturing van acties, voortkomend uit het online marketingplan, overnemen zoals bijvoorbeeld het ontwikkelen en neerzetten van een online campagne om de merkvoorkeur te vergroten, traffic te generen of de conversie te verhogen. Ik beschik over adequate kennis van online en social media. Ook ben ik gewend om in Agile teams te werken.

Mijn werkwijze

Snel up en running

Je kunt mij zien als een echte zelfstarter die zichzelf snel wegwijs kan maken binnen je organisatie. Het maakt niet uit hoe complex de materie ook is, sterker nog, vaak vind ik dit alleen maar extra interessant! Dat betekent dat ik met een paar dagen inlezen en het voeren van gesprekken met collega’s/klanten al concreet aan de slag kan gaan met het project. Bovendien heb ik affiniteit met techniek en ben ik in staat om complexe zaken eenvoudig uit te leggen. Ook sta ik erom bekend dat ik goed focus kan houden en daardoor ook meerdere projecten tegelijk kan managen.

Kennisoverdracht

Gedurende mijn interim opdrachten zorg ik altijd dat de kennis goed geborgd wordt. Zo lever ik altijd een document op met de belangrijkste zaken. En als er een nieuwe medewerker wordt aangenomen zorg ik dat deze ook goed wordt ingewerkt. Ik kan daarnaast ook medewerkers vakinhoudelijk coachen en daarnaast kan ik ook intervisie op de werkvloer organiseren zodat medewerkers vooral ook zelf leren te reflecteren en van elkaar kunnen leren.

Transparant

Als Interim manager vind ik transparantie erg belangrijk. Soms komt het voor dat een project niet afgerond kan worden binnen de daarvoor beschikbaar gestelde tijd. Ik zal dan zeker niet gaan afwachten, maar dit tijdig aangeven. In overleg kunnen we dan de termijn tijdig verlengen of de opdracht aanpassen zodat beide partijen tenminste wel tevreden zijn met het resultaat!

Gecertificeerd Scrum Product Owner

Als gecertificeerd Scrum Product Owner kan ik je organisatie ook helpen bij het opzetten en coördineren van complexe en afdeling overkoepelende projecten. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling en implementatie van een nieuw CRM systeem, productrationalisatie, het ontwikkelen van een nieuw formuleconcept of het inrichten van campagnemarketing. Gedurende het project zorg ik ervoor dat de wensen worden opgehaald bij management en diverse stakeholders en dat deze wensen in concrete acties en producten worden vertaald. Vervolgens stel ik de prioriteiten op en bewaak en rapporteer ik over de voortgang.

Brede werkervaring

Je kunt mij inschakelen als je tijdelijk extra marketingcapaciteit nodig heeft. Ik bied ondersteuning aan op interim en projectbasis bij zowel B2B als B2C projecten op het gebied van formulemanagement, trade marketing, propositiemarketing, acquisitiemarketing, base -en retentiemarketing, campagnemarketing en online marketing. Door jarenlange ervaring, opgedaan bij o.a. corporates zoals Post NL, Wolters Kluwer, Telfort, KPN, XS4ALL en Bosch, ben ik van alle markten thuis en beschik ik over een brede marketingkennis, waardoor ik me snel nieuwe materie eigen kan maken. Ik voel me dan ook als een vis in het water als er nieuwe zaken ontwikkelt moeten worden en ik vanaf scratch aan kan en mag meedenken. Mijn aanpak is altijd gericht op het behalen van resultaat. Ik ontwikkel dus niet alleen een nieuwe campagne, maar kijk ook hoe we binnen uw organisatie de processen en keten goed kunnen inrichten, zodat elke euro die wordt uitgegeven aan marketing efficiënt wordt besteedt.

Meer informatie?

Wil je meer weten over mijn werkervaring en de projecten de ik heb uitgevoerd? Bekijk dan mijn LinkedIn profiel of check de klanten waar ik al opdrachten voor heb uitgevoerd. Referenties zijn op aanvraag beschikbaar. Wil je weten of ik beschikbaar ben? Stuur dan even een mail, bel, sms of Whatsapp op 06-10331605 of vul het contactformulier in. Ik neem dan snel (uiterlijk binnen één werkdag) contact op.

Neem contact op

Wil je meer informatie over de diensten die ik je organisatie kan bieden, ben je benieuwd naar mijn beschikbaarheid of wil je vrijblijvend contact om te bespreken hoe ik jou als coach kan helpen? Vul dan je gegevens in. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Bij het invullen van dit formulier wil ik je graag wijzen op de privacyverklaring waarin staat beschreven hoe wij jouw persoonsgegevens verwerken

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring