Business consultancy

Als businessconsultant help ik organisaties te groeien door te innoveren en dingen anders te doen. In een wereld die zo snel veranderd als gevolg van globalisering en digitaisering kun je ineens als organisatie een enorme achterstand oplopen ten opzichte van partijen die innovatie wel op de strategische agenda hebben gezet. Innoveren is belangrijk en zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Innoveren betekent niet alleen maar het aanscherpen van je producten en diensten, het betekent vaak dat je de klanten ook actief moet betrekken in je keten. En dat je samen producten en diensten gaat ontwikkelen. Organisaties als Lego, Coolblue en Bol.com spelen hier al volop op in.

Ik kan je als organisatie helpen bij verschillende innovatievraagstukken. Zo kan ik je helpen om innovatiemanagement vorm te geven binnen je organisatie, maar ik kan ook de sessies faciliteren en managen waarin de innovaties worden gecreëerd en ontwikkelt. Dan gaat het bijvoorbeeld om het genereren van ideeën, het selecteren van de beste ideeën, het uitwerken van ideeën die het meest winstgevend zijn, tot het uiteindelijke business model, propositie en de lancering.

Daarnaast kan ik je helpen bij verschillende marketingvraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van leads of het vergroten van de conversie op de website met behulp van marketing automation tools. En ook bij het in kaart brengen van de customer journey van je (potentiële) doelgroep of het ontwikkelen van een propositie voor je doelgroep help ik je graag.

Waar kan ik je bij helpen?

Ik bied je alle bouwstenen die nodig zijn om je commerciële doelstellingen te kunnen behalen. Van het brainstormen om te komen tot ideeën voor het innoveren tot aan de conceptontwikkeling zelf. Maar ook bij het neerzetten van een heldere positionering naar een sterke campagne. Of bij het ontwikkelen van de campagnes om meer leads te genereren tot growth hacking om de conversie te verbeteren. Ik kan je van A tot Z helpen en doe dat uiteraard in nauw overleg met jou als opdrachtgever en samen met de mensen binnen je organisatie.

Positionering

Als je je als organisatie bevindt in een concurrerende prijs gedreven markt kun je ervoor kiezen om te blijven spartelen in een rode oceaan, maar je kunt ook kijken of je kunt bewegen naar een blauwe oceaan waar je toegevoegde waarde kunt leveren aan je klant. Om te komen tot een heldere positionering van jouw organisatie maak ik gebruik van de blue ocean strategie. Ik kijk hierbij naar je aanbod, de markt, je doelgroep en vervolgens welke onderdelen je kunt versterken en welke onderdelen weinig toevoegen in je aanbod. Zo komen we samen tot de juiste invalshoek om ook sterke proposities en campagnes te kunnen ontwikkelen.

Aan het einde van het traject heb je inzicht in wie je klant daadwerkelijk is, wat deze wil en hoe je daarop kunt aansluiten met je merk en je aanbod.

Proposities en campagnes

Ga je nieuw product of dienst in de markt zetten waarvoor een heldere propositie ontwikkelt moet worden? Dan is het goed om eerst de beschikbare informatie op te halen binnen de organisatie en aanvullend marktonderzoek te doen door een aantal klanten te interviewen of te betrekken bij de ontwikkeling van de propositie. Omdat we ontwikkelen in kleine stapjes en steeds toetsen of een propositie wel interessant is voor de doelgroep en of er voldoende animo is weten we zeker dat de propositie ook de juiste potentie heeft in de markt.

Om ideeën te genereren voor proposities maak ik gebruik van verschillende methodes zoals het Business Model Canvas, het Value Proposition Canvas, maar ook Design Thinking en Lean Start-up.

Wil je zelf aan de slag met propositieontwikkeling? Volg dan de training Value Proposition Canvas. Wil je eerst kijken naar je businessmodel? Dan kun je ook kiezen voor de training Business Model Canvas.

Growth hacking

Regelmatig komen er vragen binnen om meer leads te generen of juist meer conversie te realiseren in de marketingfunnel. Growth hacking is eigenlijk een verzamelnaam van alle technieken die je kunt inzetten om uiteindelijk meer klanten binnen te halen. Zo kan het zijn dat je weinig traffic krijgt op de site, dan moeten we daarmee aan de slag gaan. Maar het kan ook zijn dat de traffic op zich prima is en je een hoge uitval hebt op het contactformulier. Of dat je onvoldoende relevante content en triggers hebt waardoor potentiele klanten doorklikken vanuit LinkedIn naar je website.

Door eerst de gehele funnel te analyseren en de huidige marketingaanpak en daar vervolgens de resultaten naast te leggen wordt helder waar de knelpunten zitten. Vervolgens kijken we samen hoe we de inzet van middelen zo slim mogelijk kunnen optimaliseren door in kleine iteraties minicampagnes te ontwikkelen, te testen en te meten zodat we vervolgens kunnen bijsturen op de resultaten. 

Storytelling

Vaak zetten organisaties veel middelen in met verschillende boodschappen die dan vaak ook nog gefragmenteerd worden ingezet. Op deze manier bouw je niet aan je merk, sterker nog, je zorgt dat je het merk afzwakt. Door één boodschap te kiezen en vervolgens te kijken wat het verhaal moet zijn wat je wil vertellen aan je doelgroep en daar vervolgens ook de juiste momenten aan te koppelen krijg je een consistent geheel. Dit heet storytelling.

Je kunt vanuit corporate niveau kijken wat je merk is, waar je voor wilt staan en wat je wil dat je doelgroep van je weet. Maar je kunt dit ook prima vanuit je product of dienst doen. In een aantal creatieve sessies kijken we samen naar de boodschap en het verhaal en hoe deze geladen kan worden op de verschillende kanalen. Ik maak hiervoor gebruik van het Hero’s Journey Model.

Wil je zelf aan de slag met storytelling? Volg dan de training Storytelling waarbij we je alle ins en out leren. 

Contentmarketing

Contentmarketing wordt steeds belangrijker. Hoe zet je een contentstrategie neer, wat wil je hierbij bereiken, welke content wil je maken enzovoorts.

Ik help organisaties bij het bepalen van de juiste boodschap, welke middelen passen bij het realiseren van de gewenste doelstelling, het contentplan dat hiervoor opgesteld moet worden, de contentkalender enzovoorts. Zo kan ik helpen met de strategie, maar ook bij het inrichten van de middelen en bij het maken van de benodigde content. Met behulp van het Hero model kijken we samen welke content we continue willen laden, welke hulpcontent we kunnen maken voor je doelgroep en wat de zogenaamde hero content is om echt een boost te geven aan je marketingdoelstelling. Deze laatste wordt vaak ondersteund met een campagne waarbij je ook kiest voor een mix van eigen content, adverteren, social media enzovoorts. 

Wil je zelf aan de slag met contentmarketing? Volg dan de training Contentmarketing waarbij we je alle ins en out uitleggen. 

Customer journey mapping

Als je een goede propositie of campagne wilt ontwikkelen is het belangrijk dat je je als organisatie bewust bent van de klantreis die een klant aflegt voordat deze de keuze maakt om bij jou klant te worden. Het optimaliseren van de verschillende contactmomenten in de buyer journey zorgt voor meer traffic op de site, meer leads en meer sales. 

In de user journey gaat je klant je product of dienst gebruiken en speelt de ervaring een grote rol. Voldoet je product of dienst en is de beleving hierbij ook in orde, dan is de kans groot dat deze klant een herhaalaankoop doet en loyaal wordt aan je merk. Maar vaak blijkt dat juist in deze fase klanten afhaken. Ook hier kun je door het optimaliseren van processen, keten en communicatie vaak de beleving bij je klant vergroten en daarmee de loyaliteit van de klant voor jouw merk of organisatie. 

Ik kan je helpen bij het in kaart brengen van de customer journey van je klant. Vervolgens kijken we samen hoe we de klantreis van je klant kunnen optimaliseren. Wil je zelf aan de slag met de customer journey? Volg dan de training Customer Journey Marketing.

Operationele ondersteuning

Vaak beginnen de projecten met consultancy en advies. Vervolgens moet dit advies ook geïmplementeerd worden en vertaald worden naar de juiste communicatie en middelen. Concreet betekent dit meestal het ontwikkelen van een heldere campagne, het inrichten van de social media kanalen, het schrijven van de content, het opstellen van een heldere marketingplanning en contentkalender of het ontwikkelen van de website of webshop. Ook hier kan ik je bij helpen.

Wil je zelf aan de slag met contentmarketing of social media? Volg dan de training contentmarketing of social media waarbij we je alle ins en out leren.

Onze werkwijze

Verbindende factor

Ik werk altijd vanuit de verbinding bij organisaties. Dit, omdat veel kennis in de organisatie zelf beschikbaar is. Maar ook omdat je als organisatie wilt dat die kennis behouden blijft na vertrek van een (externe) medewerker. Samenwerken betekent ook dat de resultaten van het project een gezamenlijk en gedragen resultaat wordt. Als ervaren marketing projectmanager werk ik daarom altijd agile en breng ik teams, skills en kennis samen door middel van de scrum methode.

Pragmatisch & down to earth

Van mij krijg je geen uitvoerige rapporten met bevindingen. Maar concrete adviezen die direct uitvoerbaar zijn en waarbij de kennis wordt overgedragen aan de medewerkers en dus niet verloren gaat. Belangrijk element voor ieder plan is de terugverdientijd. Daarom werk ik altijd met een compact en overzichtelijk aanbod toegespitst op de hulpvraag zodat de kosten ook overzichtelijk blijven.

Kennis blijft behouden

Ik geloof dat samenwerken en een resultaat dat door het hele team binnen de organisatie gedragen wordt essentieel is voor succes. Je wilt immers als organisatie ook dat de kennis behouden blijft na vertrek van de externe consultant. En dat met de resultaten ook nog wat wordt gedaan. Daarom zorg ik ervoor dat de kennis wordt overgedragen op je medewerkers en dat er altijd documentatie wordt opgesteld voor een soepele overdracht.

Behoefte aan innovatie en advies? Stuur me dan een bericht.

Wil je meer informatie over mijn dienstverlening en beschikbaarheid? Vul dan je gegevens in en ik neem binnen 1 werkdag contact met je op.

Wil je weten welke projecten ik al heb uitgevoerd? Op de klantenpagina vind je een  greep uit het overzicht van de opdrachten die ik inmiddels hebben mogen uitvoeren. Zo krijg je een idee met wat voor vraagstukken ik jouw organisatie zou kunnen helpen. 

Vragen of een gratis adviesgesprek?

Neem contact op!

Wil je meer informatie of wil je vrijblijvend contact met Linda om te bespreken hoe zij je kan helpen? Vul dan hieronder je gegevens in.

Bij het invullen van dit formulier willen wij je graag wijzen op onze privacyverklaring waarin staat beschreven hoe wij jouw persoonsgegevens verwerken

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring