Value Proposition Canvas als methode voor je waardepropositie
Met het Value Proposition kun je een waardepropositie definiëren waarbij je echt uitgaat van de behoeften van je doelgroep. Het model werd ontwikkelt door Alexander Osterwalder en is een verdieping op het Business Model Canvas.
Wat is het Value Proposition Canvas en wat kun je ermee?
Met het Value Proposition Canvas kun je nauwkeurig je klantprofiel definiëren door in te zoomen op de belangrijkste taken die je (potentiële) klant wil uitvoeren. Het gaat dan om de ‘pain’ waardoor je doelgroep hun taak nu niet succesvol kan uitvoeren en de ‘gain’ die ze ervaren als ze dit wel succesvol kunnen doen. Vaak wordt de pain en gain in kaart gebracht met behulp van een empathy map.
Door in te spelen op de behoefte van je doelgroep en je propositie hierop af te stemmen door ‘pain relievers’ en ‘gain creators’ toe te voegen sluit de waardepropositie beter aan op de behoeften van de doelgroep. Dit wordt de Value Fit genoemd. Als organisatie moet je altijd streven naar de optimale Value Fit. Dat betekent dat je daarom je klant en zijn behoeften centraal moet stellen in je waardepropositie.
Bouwblokken Value Proposition Canvas
Het Value Proposition Canvas is opgebouwd uit twee bouwstenen.
- De Value Map
- De Customer Profile
De Customer Profile
In het customer profile beschrijf je de pain en de gain van het klantsegment dat je centraal stelt in de waardepropositie. In je Business Model Canvas kun je meerdere klantsegmenten plaatsen. Je maakt per klantsegment echter één Value Proposition Canvas.
- Customer jobs:Wat zijn de behoeften van je doelgroep? Welke taak wil je klant uitvoeren?
- Customer pains:Wat doet, denkt, hoort, ziet en voelt je klant?Wat gebeurt er bij het uitvoeren van de taak? Waar loopt je klant tegenaan? En wat doet dit met hem/haar?
- Customer gains:De gains zijn de kersen op de taart. Als je klant immers zijn taak kan uitvoeren zonder belemmeringen levert dit ook wat op, dat is de gain.
De Value Map
In de Value Map beschrijf je de waardepropositie. Wat doe jij om de pain te elimineren en hoe kun je een gain toevoegen.
- Products and services:Welke producten en diensten lever jij aan je klant?
- Gain creators:Op welke wijze kunnen je producten/diensten een voordeel realiseren voor je klant? Wat voeg je toe? Als je alleen inspeelt op de functionele behoeften zul je als organisatie niet het verschil gaan maken, dan doet je product of dienst precies hetgeen wat ik verwacht. Waar overtref je de verwachtingen van je klant? Dat is een vraag die je hier centraal moet stellen.
- Pain relievers:Op welke wijze lossen je diensten/producten het probleem en de pain van je klant op?
In het onderstaande filmpje wordt het Value Proposition Canvast uitgelegd.
Wil je het canvas downloaden? Dat kan direct via deze link.
Wil je meer weten over het Value Proposition Canvas?
Wij geven regelmatig opleidingen voor het toepassen van het Business Model Canvas en het maken van een waardepropositie met behulp van het Value Proposition Canvas. De empathy map staat hierin centraal. Aangevuld met de opleiding customer journey mapping kun je jouw complete strategie vervolgens vormgeven. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.