Instagram als middel voor storytelling en contentmarketing
Instagram is één van de snelst groeiende social media kanalen in Nederland en daarmee essentieel in jouw marktbewerking. Daarnaast is Instagram hét social media platform dat zich perfect leent voor visuele storytelling en contentmarketing. Het is dus belangrijk om vooraf goed na te denken over wat je wilt bereiken op Instagram. Waarmee zorg je dat je een merk creëert dat automatisch je ideale klant aantrekt? Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan zeker verder.
Waar moet je op letten als je gaat starten met Instagram?
Instagram is het socialmediaplatform dat zich perfect leent voor visuele storytelling. Daarom is het belangrijk er niet zomaar mee te beginnen. Het is zaak om vooraf na te denken over je visie en je purpose, waar sta je voor als organisatie. Vanuit je visie en purpose volgt je boodschap, dat wat je wilt vertellen aan je volgers en ook waarom je dat wilt; wat zijn je drijfveren als organisatie? Omdat Instagram zo een visueel ingesteld kanaal is moet je ook vooraf goed nadenken over je tone of voice, je look en feel en je merkpersoonlijkheid.
Je persoonlijkheid op Instagram
Als je op Instagram gaat als merk is het belangrijk om te kijken naar je social indentity. Hoe presenteer je jezelf als merk op Instagram? Stap in de schoenen van je doelgroep, wie is je doelgroep, hoe wil deze aangesproken worden? Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar je look and feel. Welke fotografie past bij je merk? Ga je voor liggende foto’s of staand beeld? Met mensen of juist niet? Zwart/wit of kleur? Wat voor kleuren gebruik je? Dit zijn vaak zaken die je vooraf in een brandguide vastlegt, hierin bepaal je ook hoe er bijvoorbeeld omgegaan moet worden met je logo, wat het kleurenpalet is en welke lettertypes en fonts je gebruikt.
Een aantal tips bij het inrichten van je bedrijfsprofiel:
- Zorg voor een goede profielfoto. Laat zien wie je bent en waar je voor staat.
- Kies unieke hashtags die je volgers ook gebruiken. Je kunt op Instagram direct opzoeken welke tags relevant zijn voor je merk.
- Highlight je stories. Op deze manier blijven deze stories zichtbaar in je profiel.
Tip: In een Instagram profiel heb je weinig mogelijkheden om je website te promoten, dat kan eigenlijk alleen in je profielinformatie, zorg dus dat je daar de juiste link plaatst.
Wat is je doelstelling?
Waarom wil je Instagram inzetten? Is dat omdat je een andere doelgroep wilt bereiken? En wil je traffic op je site krijgen van deze groep? Welke actie verwacht je? Moeten ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief? Het is belangrijk om te bedenken wat je met social (en Instagram) wilt bereiken. En het is ook belangrijk om te bedenken dat het een social kanaal is, deze groep is niet meteen klaar om te kopen, ze zullen eerst moeten kennismaken met je merk voordat er merkvoorkeur ontstaat en ze besluiten door te klikken naar de site. De juiste fasering is je campagnes is dan ook heel belangrijk.
Ken je doelgroep
Als je op sociale media gaat is het sowieso belangrijk te kijken naar wie je doelgroep is en dit te definiëren in een persona. Je kunt jezelf vragen stellen als:
- hoe oud is mijn doelgroep;
- wat is het opleidingsniveau;
- wat voor werk doet mijn doelgroep;
- waar is mijn doelgroep naar op zoek;
- welk probleem heeft mijn doelgroep;
- wat zijn de interesses;
- waar zit mijn doelgroep, enzovoorts.
Als je nieuw bent op Instagram ligt de focus op het krijgen van volgers. Hierbij speelt de juiste content een belangrijke rol, evenals het gebruik van hashtags en het taggen van mensen en je locatie. Vaak is adverteren een must om volgers te krijgen. Dit heeft ook te maken met het algoritme dat al eerder werd beschreven in dit artikel. Heb je al volgers, dan ligt de focus veel meer op het in beweging krijgen van je doelgroep, engagement is dan de volgende stap.
Instagram versus Facebook
Een vraag die we vaak krijgen tijdens onze socialmediatrainingen is ‘Moet ik nu kiezen voor Instagram of Facebook?’. Je kunt de netwerken aanvullend aan elkaar gebruiken in je marketingmix, het belangrijkste is natuurlijk dat je kijkt naar je doelgroep en je propositie. Wat willen je volgers van je weten? Waar zitten je volgers? Je propositie moet geschikt zijn voor het socialmediaplatform van je keuze. Instagram werkt vanuit beeld en tekst is daar ondersteunend, terwijl dit bij Facebook andersom is, daar kun je dus veel meer doen met teksten en hierbij is het beeld ondersteunend. Verder zit het belangrijkste verschil in de toegankelijkheid. Op Instagram is het volgen van iemand erg laagdrempelig, terwijl je op Facebook vriend moet zijn van iemand, veel profielen zijn niet openbaar. Behalve bedrijfspagina’s, die zijn uiteraard wel openbaar.
Een ander groot verschil zit in het gebruik van hashtags. Hashtags zijn op Instagram het middel om je bericht te delen en zijn daarnaast een zoekmiddel om te kijken waar je doelgroep in geïnteresseerd is en ook een manier om berichten snel te vinden en te categoriseren. Je kunt ook op Facebook hashtags gebruiken, maar deze hebben op Facebook weinig functie, dit heeft ook te maken met de openbaarheid van de profielen. Veel organisaties gebruiken Facebook inmiddels dan ook om te kunnen adverteren op Instagram en plaatsen hun post van Instagram ook door op Facebook.
Wil je meer weten over de verschillende social media platformen en welke het meest geschikt is voor je organisatie? Newcom geeft ieder jaar een social media monitor uit waarin je kunt zien wat de laatste trends zijn en welke kanalen het meest populair zijn. In de monitor zie je ook het gebruik per kanaal en per leeftijdsgroep specifiek uitgesplitst. Een handig naslagwerk dus. Zeker omdat er ieder jaar toch veel verschuivingen zijn in het social media landschap.
Hoe werkt het Instagram algoritme?
Hoe het algoritme werkt op social media verschilt per kanaal en bovendien is het algoritme voortdurend aan veranderingen onderhevig. Eigenlijk weet niemand precies hoe het algoritme werkt. Logisch ook want als we dit zouden weten hebben de social media platformen geen verdienmodel meer. Zij genereren inkomsten met behulp van advertenties en daar speelt het algoritme een grote rol in. Het algoritme heeft alles te maken met de content die je plaatst en hoe je doelgroep daarop reageert. Je hebt als merk op Instagram als eerste voldoende volgers nodig en vervolgens moet je deze ook bewegen om actief te reageren op je post. Het is echter een illusie om te denken dat je je hele doelgroep kunt bereiken met één post. Je bereikt vaak maar een klein deel van je volgers organisch.
Stel je hebt 1.000 volgers en je plaatst een post, dan laat Instagram deze eerst zien aan een klein deel van je volgers. Afhankelijk van de populariteit van jouw post (het aantal likes en reacties) toont Instagram je post aan een volgende groep van je volgers en zo verder. Als je echter geen reacties of likes krijgt sterft je bericht langzaam uit en deelt Instagram je bericht niet verder. Vaak is het eerste uur na de plaatsing van je bericht het belangrijkste. Gebeurt er dan niks, dan zal je bericht hoogstwaarschijnlijk uitsterven. Juist daarom is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat je weet we je doelgroep is, waar deze in geïnteresseerd is en wanneer deze online is.
Tips om het algoritme van Instagram te verslaan
- Zorg dat je content relevant is voor je doelgroep: hoe mooier en aansprekender deze is, hoe meer volgers je hiermee zult bereiken.
- Wees consistent: gebruik niet allemaal stijlen door elkaar maar bepaal vooraf wat voor content je plaatst, hoe vaak je dat doet en wanneer je dat doet.
- Gebruik hashtags. Bedenk van tevoren op welke hashtags je doelgroep zoekt en gebruik deze in je post. Hetzelfde geldt voor mentions en taggen.
Maak een contentkalender
Als je op Instagram aan de slag gaat is het belangrijk om vooraf na te denken over de rubrieken, dat helpt je om regelmatig content te creëren. Gebruik hiervoor het HERO model (hygiëne content, hub content en hero content).
Hygiëne content: typische helpcontent
- Doel: een relevante vraag beantwoorden van je doelgroep
- Soort content: how to-video’s, tips, reviews van je producten, informatieve blogartikelen etc.
- Frequentie: liefst dagelijks
- Tip: kijk ook of je relevante inhakers hebt waar je op aan kunt haken
Hub content: content gericht op interesses van je doelgroep
- Doel: stimuleren en zorgen dat je doelgroep over je praat
- Soort content: kan echt van alles zijn, als je maar reactie en beweging krijgt van je doelgroep
- Frequentie: iets minder frequent dan hygiëne content, maar wel wekelijks of maandelijks en altijd op een vast moment
Hero content: campagnes en content waarmee je je volgers helemaal voor je wint
- Doel: hierbij gaat het echt om het neerzetten van je merk
- Soort content: tv-commercial, pr-activatie, social campagne
- Frequentie: niet vaker dan 4x per jaar (ieder kwartaal). Je wilt het wauw-effect behouden
Meten, meten, meten …. Meten is weten
Check je statistieken, dan weet je hoe je profiel zich ontwikkelt op Instagram. Zit er een groei in het aantal volgers? Wie is je doelgroep? Wanneer zijn ze online? Deze inzichten kun jij weer gebruiken om je content op aan te scherpen en te testen wat het beste tijdstip is voor het plaatsen van je content.
Wil je aan de slag met je social media strategie?
In onze opleiding social media marketing gaan we in op hoe je een social media strategie ontwikkelt, de juiste content creëert en krijg je inzicht in de mogelijkheden van diverse socialmedia-platformen en hoe je je organisatie en jezelf daarop professioneel presenteert. Uiteraard kunnen we je ook helpen bij het ontwikkelen van een social media strategie. Wil je daarover of over onze andere diensten meer weten? Dan ben je altijd welkom voor een virtuele koffie.