Het belang van creativiteit en het genereren van nieuwe ideeën binnen organisaties voor innovatie

Creativiteit is steeds belangrijker binnen organisaties, maar vaak wordt er gedacht dat iets geen goed idee is omdat er gedacht wordt vanuit de beperking dat iets niet kan, niet concreet genoeg is of niet past binnen hoe de organisatie nu werkt. En dat is zonde. Creativiteit is in iedere organisatie aanwezig evenals de meest fantastische ideeën. En het mooie is, dit zijn de eigen ideeën en daardoor uniek. Een mooiere resource is er eigenlijk niet. Je moet het proces alleen wel faciliteren.

Waarom hebben we creativiteit nodig binnen bedrijven?

Organisaties zijn vaak zo druk met het runnen van hun bedrijf, dat dit meestal al alle aandacht en middelen opslokt. En als de zaken goed gaan is er ook geen urgentie om nieuwe projecten op te pakken want er komt toch wel voldoende geld binnen. Maar vaak bieden de successen van vroeger geen garantie voor wat er in de toekomst kan gebeuren. De markt om ons heen verandert continue en de ontwikkelingen zijn vaak ook turbulenter dan vroeger. Denk maar aan internet en social media en hoe dit onze relatie met potentiele klanten heeft veranderd, klanten kunnen niet meer gezien worden als doelmarkt, zij bepalen of ze je producten of diensten kopen en beïnvloeden ook potentiele klanten. Het innoveren en verbeteren van het producten en dienstenaanbod krijgt hierdoor steeds meer aandacht. Maar uiteindelijk heb je ook nieuwe ideeën nodig om toegevoegde waarde te blijven houden als organisatie. Daarom is het belangrijk dat je als organisatie ervoor zorgt dat je creativiteit en het genereren van nieuwe ideeën bevorderd, dit zou ook geen eenmalige actie moeten zijn, maar echt een vaste plek moeten krijgen in de strategie van de organisatie. Op deze manier genereer je als organisatie continue nieuwe ideeën en innovaties die leiden tot nieuwe businessmodellen en producten en diensten die snel en succesvol op de markt worden geïntroduceerd.

Geen beperkingen

Creativiteit zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk ideeën genereert en dat je vooral niet denkt in beperkingen, alle ideeën zijn toegestaan en iedereen in de groep doet mee. Nadat je alle ideeën hebt verzameld ga je kijken welke ideeën je wilt uitwerken en wilt toetsen bij je doelgroep. Het is de bedoeling om een aantal goede ideeën te selecteren waarmee je verder kunt werken in de conceptfase. Om het genereren van ideeën zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er verschillende technieken om zoveel mogelijk ideeën te genereren.

Wees creatief!

Het begint bij het creatieve proces. Voor velen is creativiteit vaak een zwevend en ongestructureerd proces en niet grijpbaar. Maar juist het creatieve proces geeft structuur en is een praktische methode om je manier van denken te veranderen. En dat is belangrijk voor het genereren van goede ideeën. Het loslaten van de bestaande manier van hoe dingen worden aangepakt binnen de organisatie is vaak de eerste stap.

Stap 1: probleemanalyse

Wat is het ‘echte’ probleem? De eerste stap begint vaak met het probleem op verschillende manieren te herformuleren. Je gaat als het ware het probleem groter maken aan de hand van verschillende invalshoeken. Op deze manier kom je tot de juiste formulering die het probleem het beste beschrijft gekeken vanuit je doelgroep.

Stap 2: divergeren

Divergeren betekent dat je zoveel mogelijk oplossingen vindt voor het probleem. Het uitgangspunt is om het probleem vanuit een ander perspectief te bekijken. Voor divergeren gelden verschillende regels. De belangrijkste is om je oordeel uit te stellen. Wees ook niet te kritisch; in deze fase zijn alle ideeën goed! Vaak worden er binnen organisaties beperkingen opgeworpen zoals “te duur” of “dit doen we altijd al zo”, maar bij divergeren moet je deze beperkende gedachten loslaten. Ook heb je tijd nodig om de ideeën te laten bloeien. Een valkuil is dat veel mensen direct met de ideeën aan de slag willen gaan zonder de impact hiervan verder te onderzoeken. Daarnaast zijn wij mensen nog altijd gewoontedieren en hebben we de neiging om het veilig te spelen en daarmee de meest voor de hand liggende oplossingen te selecteren. Het kan echter verstandig zijn om de ideeën eerst enkele dagen te laten bezinken. Hierdoor kom je vaak tot nieuwe en andere perspectieven.

Stap 3: convergeren

Bij convergeren ga je alle mogelijke oplossingen weer terugbrengen naar een aantal concrete scenario’s. In deze fase ga je de geselecteerde ideeën en oplossingen verrijken en werk je deze uit tot een concreet concept dat je vervolgens kunt toetsen bij de doelgroep. In deze fase ontstaat de shortlist van ideeën en oplossingen die levensvatbaar zijn en gewenst door je doelgroep. Door stap 1, 2 en 3 regelmatig te doorlopen heb je altijd een aantal ideeën die je kunt inplannen op de innovatiekalender waardoor je continue innoveert.

Stap 4: realisatie

Met een idee alleen ben je er nog niet, dit moet je vervolgens ook uitwerken en realiseren. In deze laatste stap ga je aan de slag met een uitwerking van een scenario en kijk je hoe het uiteindelijke prototype, businessmodel en propositie eruit zien.

Hoe wij je kunnen helpen?

Wij helpen organisaties met hun innovatie en faciliteren werksessies om de stakeholders actief te betrekken bij het genereren van ideeën en het bevorderen van creativiteit in de organisatie. Wil je eens vrijblijvend met ons sparren om te kijken hoe we je organisatie kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over onze persoonlijke aanpak en hoe wij je kunnen helpen.

Wil je weten wat we voor jou kunnen doen?

Stuur dan even een bericht.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze privacyverklaring vind je hier.

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies, maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, help je ons om je een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring