Advies en Interim

Hovestad Marketing en Strategie helpt bedrijven te groeien door te innoveren. Hierbij is mijn vertrekpunt altijd uw klant en hoe u optimaal waarde kunt creëren voor uw klant. Ik begeleid organisaties bij het maken van strategische keuzes, maar kan ook helpen bij de implementatie en het omzetten van strategie naar daadkrachtige acties. Als doorgewinterde marketeer help ik u bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor bestaande en nieuwe markten, relevanter te worden en te blijven voor bestaande en nieuwe klanten en onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten. Ik help u bij verschillende vraagstukken op het vlak van o.a. marketing, strategie, positionering, merk en branding, proposities, (online) marketingprogramma’s en (online) marketingcampagnes.

Ondersteuning op interim of op projectbasis

U kunt mij inschakelen als u tijdelijk extra marketingcapaciteit nodig heeft. Ik bied ondersteuning aan op interim en projectbasis bij zowel B2B als B2C projecten op het gebied van o.a. new business development, propositiemarketing, acquisitiemarketing, base -en retentiemarketing en campagnemarketing. Door jarenlange ervaring, opgedaan bij o.a. corporates zoals Post NL, Wolters Kluwer, Telfort, KPN, XS4ALL en Bosch, ben ik van alle markten thuis en beschik ik over een brede marketingkennis, waardoor ik me snel nieuwe materie eigen kan maken. Ik voel me als een vis in het water als er nieuwe zaken ontwikkelt moeten worden en ik vanaf scratch aan kan en mag meedenken. Mijn aanpak is  altijd gericht op het behalen van resultaat. Ik ontwikkel dus niet alleen een nieuwe campagne, maar kijk ook hoe we binnen uw organisatie de processen en keten goed kunnen inrichten, zodat elke euro die wordt uitgegeven aan marketing efficiënt wordt besteedt.

Gecertificeerd Scrum Product Owner

Als interim Product Owner kan ik uw organisatie helpen bij het opzetten en coördineren van complexe en afdeling overkoepelende projecten. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling en implementatie van een nieuw systeem, productrationalisatie, het ontwikkelen van een nieuw concept en een (online) marketingcampagne. Gedurende het project zorg ik ervoor dat de wensen worden opgehaald bij management en diverse stakeholders en dat deze wensen in concrete acties en producten worden vertaald. Vervolgens stel ik de prioriteiten op en bewaak en rapporteer ik over de voortgang.

Pragmatisch en can do mentaliteit

Mijn aanpak laat zich het beste omschrijven als pragmatisch met een can do mentaliteit. Van mij krijgt u dan ook geen uitgebreide adviesrapporten, maar praktisch advies met concrete verbeterpunten die direct geïmplementeerd kunnen worden. En als u hulp wilt bij de implementatie van het advies, dan kan ik u hierbij ook op interim basis ondersteunen.

Waarmee kan ik helpen?

Marketing en strategie

Binnen veel bedrijven is de marketingplanning een punt waarvoor niet altijd tijd wordt genomen, daily business gaat vaak voor. Dan kan het handig zijn om tijdelijk extern hulp in te huren om dit proces te coördineren. De input komt nog steeds uit de organisatie, alleen krijgt u als organisatie een paar extra handjes erbij om het proces in goede banen te leiden en de resultaten te verwerken in een marketingplan. Zo kunnen uw medewerkers gewoon doorwerken en focussen op hun eigen takenpakket en komt er niets in het geding!

Positionering

U wilt als organisatie weten hoe u zich moet positioneren in een concurrerende, prijs gedreven markt. Daar kan ik u bij helpen. Vaak is de focus verschoven naar de korte termijn en het behalen van de targets. Onze klanten vinden onze oplossingen te duur is dan vaak een veelgehoorde klacht die u vanuit uw verkoopafdeling te horen zult krijgen. Samen gaan we kijken hoe u wel waarde kunt toevoegen voor uw klant en op welke elementen u het verschil kunt maken. U heeft aan het einde van het traject inzicht in wat uw klant wil, hoe de markt eruit ziet en hoe u zich onderscheidend kunt presenteren aan uw klant.

Propositieontwikkeling

Inzicht in uw klant zorgt ervoor dat u uw producten en diensten beter kunt afstemmen op de wensen en behoeftes van uw klant. Hierdoor zal uw klant minder snel switchen van aanbieder. Als doorgewinterde marketeer kan ik uw organisatie helpen bij een analyse van de markt, concurrentie en uw productportfolio waarbij we kijken naar de winstgevendheid van uw producten en diensten. Vervolgens kijken we samen met uw medewerkers wie uw klant is en wat deze verwacht. We stellen persona’s op en brengen de klantreis (customer journey) van uw klant in kaart. Alle inzichten zorgen ervoor dat u onderscheidende proposities krijgt die aansluiten bij wat uw klant wil. Als interim manager kan ik u vervolgens ook helpen bij de implementatie van deze proposities.

Customer Journey Experience

Met customer journey mapping krijgt u inzicht in de klantreis van uw(potentiële) klant. Door dit inzicht kunt u uw proposities aanscherpen en daardoor ook uw marketingeuro’s efficiënter inzetten. Met behulp van mapping worden de patronen van uw klant in kaart gebracht. Hierdoor krijgt u inzicht via welke kanalen en contactpunten (touchpoints) uw klant met uw organisatie in aanraking komt (en ook welke van deze contactpunten nog niet worden benut). Ik begeleid uw medewerkers bij het in kaart brengen van de customer journey. Door deze analyse worden alle knelpunten in de keten, processen en communicatie binnen uw organisatie zichtbaar. U weet vervolgens hoe u uw leads beter kunt converteren naar orders en hoe uw organisatie campagnes efficiënter kan inrichten (waardoor de conversie ook verhoogd wordt).

Acquisitie en retentie marketing

Bij acquisitiemarketing ligt de focus op het creëren van leads en hoe u hier klanten van maakt. Ik breng samen met uw medewerkers de wensen en behoeften van uw klant in kaart waarbij we ook kijken naar de klantreis (customer journey) en de verschillende contactmomenten (touchpoints) die we kunnen invullen om in contact te komen met uw klant. Vervolgens ga ik aan de slag om de juiste acties uit te zetten met als doel de gewenste commerciële doelstellingen te realiseren. Bij retentiemarketing ligt de focus op het behouden van uw bestaande klant en het elimineren van redenen waarom uw klanten hun contract oversluiten naar een andere partij in de markt. We brengen gezamenlijk met uw medewerkers de redenen in kaart waarom uw klant vertrekt en vertalen vervolgens alle issues vertaalt in een prioriteitenlijst. Indien u ook hulp wilt bij het oplossen en implementeren van alle issues, kunt u mij op interim of projectbasis inhuren.

Campagne marketing

U kunt mij ook inschakelen voor het ontwikkelen en neerzetten van commerciële campagnes rondom nieuwe proposities en acties voor het werven en behouden van klanten. Als campagnemarketeer vertaal ik proposities en acties naar een communicatieprogramma. De briefing om de boodschap en de campagnemiddelen te ontwikkelen wordt opgesteld. Vervolgens wordt er gekeken naar de channelmix en vertaal ik de commerciële doelstellingen naar targets voor de kanalen, die worden ingezet voor de betreffende campagne. Ook de interne communicatie en het geven van een briefing aan het inbound/outbound callcenter horen bij deze werkzaamheden. Gedurende de campagne monitor ik de resultaten en stuur bij waar nodig.

Online marketing

U heeft een website of webshop en wil graag aan de slag met online marketing. Maar u heeft geen online marketeer in dienst en heeft ook geen capaciteit voor een volledige vacature. Bovendien wilt u eerst advies waar u moet beginnen als organisatie. Ik kan uw organisatie helpen bij een analyse van de huidige online marketingperformance, waaronder de effectiviteit van uw huidige online middelenmix (zoals SEO, SEA, social media en online campagnes). U krijgt met behulp van deze analyse concrete verbeterpunten over hoe u meer traffic naar uw site kunt genereren of juist uw conversie kunt verhogen. Daarnaast kan ik u ook helpen met het ontwikkelen en implementeren van een online marketingplan.

Operationele ondersteuning

Zodra het helder is hoe u zich als organisatie gaat positioneren volgt de uitwerking naar de communicatiemiddelen. Concreet betekent dit meestal het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl en het ontwikkelen van de website of webshop inclusief de content die hiervoor gemaakt of geschreven moet worden. Ook hier kan ik bij helpen.

Mijn werkwijze

Kennis blijft behouden

Omdat ik graag vanuit de verbinding werk is coaching ook een belangrijk onderdeel in mijn aanpak. Ik vind het belangrijk dat de kennis behouden blijft binnen de organisatie en niet verloren zodra het project is afgerond. Daarom coach ik medewerkers op de werkvloer bij zowel persoonlijke als zakelijke vraagstukken.

Praktisch & down to earth

Ik lever geen uitvoerige rapporten met bevindingen. Maar concrete adviezen die direct uitvoerbaar zijn. En waarbij de kennis wordt overgedragen aan de medewerkers en dus niet verloren gaat.

Kostenbewust

Belangrijk element voor ieder plan is de terugverdientijd. Daarom werk ik altijd met een compact en overzichtelijk aanbod toegespitst op de hulpvraag. Zodat de kosten ook overzichtelijk blijven.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over mijn werkervaring en de projecten de ik heb uitgevoerd? Bekijk dan mijn LinkedIn profiel of check klanten die u voorgingen. Referenties zijn op aanvraag beschikbaar. Wilt u weten of ik beschikbaar ben? Stuurt u mij dan een mail, bel of sms op 06-10331605 of vul het contactformulier in. Ik neem dan snel (uiterlijk binnen één werkdag) contact met u op.

Linda Hovestad

Als marketingadviseur ben ik inzetbaar om te sparren over zaken die zich afspelen binnen de hele keten van uw organisatie. Door mijn werkervaring bij verschillende corporates waaronder Wolters Kluwer, BSH (Bosch und Siemens Hausgeräte), PostNL, KPN, XS4ALL en Telfort heb ik geleerd dat alles begint bij inzicht. Vaak houden organisaties zich bezig met korte termijn oplossingen en het blussen van brandjes, terwijl u veel effectiever bent als u het probleem aanpakt bij de wortels. Daarmee bespaart u als organisatie vervolgens kosten in geld en tijd. En volgens mij wil iedere ondernemer dat!

Helikopterview

Als marketeer ben ik analytisch sterk. Vooral in het snel doorgronden van het probleem. Met mijn helikopterview ben ik in staat om snel het grote plaatje te overzien en verbanden te kunnen leggen tussen oorzaak en gevolg. Vervolgens kan ik snel trechteren naar de kern van het probleem en acties uitzetten om tot een oplossing te komen.

Pragmatische aanpak

Door mijn pragmatische aanpak kom ik snel tot de kern van het probleem. Hierdoor kan ik in kort tijdsbestek tot een helder en concreet advies komen met een oplossing die het beste past bij uw organisatie. Van mij krijgt u dus ook geen uitgebreide adviesrapporten, maar juist helder en overzichtelijk advies over welke actiepunten u aan kunt pakken en ook hoe u dat het beste kunt doen.

Verbinder

Ik werk graag samen met mensen binnen de organisatie. Ik word dan ook vaak gevraagd voor opdrachten die zich bevinden op het snijvlak van operatie en commercie. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen en implementeren van een nieuw product, propositie of campagne, die vervolgens ook ingericht moeten worden in de processen en keten.

Hoe werk ik?

In een vrijblijvend adviesgesprek bespreken we hoe ik uw organisatie het beste kan helpen. Voorafgaand aan de kennismaking hoor ik graag wat de doelstellingen zijn en welke ambities u heeft. Vervolgens stel ik na onze kennismaking een voorstel en offerte op die is toegespitst op uw vraag. Als u akkoord gaat spreken we een planning af zodat het ook meteen helder is wanneer u de eerste resultaten kunt verwachten. Ook geef ik aan wat ik nodig heb om te kunnen starten.

Ieder traject verschilt hierbij. Uit ervaring weet ik dat we het snelste tot resultaat kunnen komen als alle stakeholders in het proces betrokken worden bij de vraag. Meestal werk ik met een aantal brainstormsessies om snel alle benodigde informatie te verkrijgen.

Neem contact op

Wilt u meer informatie over de diensten die ik uw organisatie kan bieden, bent u benieuwd naar mijn beschikbaarheid of wilt u vrijblijvend contact om te bespreken hoe ik u als coach kan helpen? Vul dan uw gegevens in. Ik neem zo snel mogelijk contact met u op.

Bij het invullen van dit formulier wil ik u graag wijzen op de privacyverklaring waarin staat beschreven hoe wij uw persoonsgegevens verwerken

Hovestad marketing & strategie maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar u heeft het recht om te kiezen of u ook analytische inschakelt . Als u deze cookies inschakelt, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden . Cookieverklaring